טבילה בפרטיות

מאת: אראל

טבילה במי-טהרה היא מצווה פרטית, בין האישה לבין ה'.

כדי שהטבילה תהיה מטהרת, חשוב שכל הגוף יבוא במגע עם מי המקווה. לכן יש להקפיד על שני דברים:

1.  לפני הטבילה יש לוודא שהגוף נקי מחומרים שחוצצים בינו לבין המים.

2.  בזמן הטבילה יש להקפיד שהמים מכסים את כל הגוף , כולל השיער, בבת-אחת.

במקווה-טהרה ציבורי ישנה בלנית, שתפקידה לעזור לך לבדוק את עצמך לפני הטבילה ובזמן הטבילה. מומלץ להיעזר בה, אך אם הדבר גורם לך מבוכה - מותר לך גם לבדוק את עצמך לבד , כפי שנסביר בהמשך.

1. הבדיקה לפני הטבילה

על-פי התורה, כדי להיטהר יש לטבול לגמרי את כל הגוף במים. במקרים מסוימים, כאשר יש חומר שחוצץ בין גופה של האישה לבין המים (למשל לכלוך שנדבק לרוב גופה), הטבילה פסולה. מן התורה, הטבילה פסולה רק כאשר מתקיימים שני תנאים יחד:

א. החציצה מפרידה בין רוב גופה של האישה לבין המים

ב. החומר החוצץ הוא כזה שהאישה מקפידה להסיר אותו בזמן הרחצה.

חכמים החמירו וקבעו שגם כל אחד מהתנאים בנפרד פוסל את הטבילה, כלומר - אם החציצה מכסה את רוב גופה והיא לא מקפידה להסיר ברחצה, או שהחציצה מכסה חלק קטן מגופה אבל זה דבר שהיא בד"כ מקפידה להסיר בעת הרחצה, היא צריכה לטבול שנית.

האישה שעובדת במקווה (ה-"בלנית") בודקת את גופה של הטובלת לפני הכניסה למים, כדי לוודא שאין שערות שאולי נשרו ונדבקו לגוף, כדי למנוע חציצה.

אבל אותן שערות הן גם דבר שלא מכסה את רוב הגוף, וגם הנשים בד"כ לא מקפידות להסיר בעת הרחצה. כלומר תפקיד הבלניות בנושא זה הוא לדאוג להחמרה, שהיא אפילו הרבה מעבר למה שהחכמים קבעו!

לפרטים נוספים בעניין זה, ראו בדברי הרמב"ם, הלכות מקוות, פרק א, הלכות יב - טו .

יש לציין, שרבנים ידועים (כמו הרב יובל שרלו, הרב יעקב אריאל, הרב יואל בן-נון, הרב שלמה אבינר) הביעו את התנגדותם לבדיקה לפני הכניסה למים, וקבעו שהנשים אינן חייבות לאפשר לבלנית לבדוק שגופן נקי לפני הטבילה. אולם הבלניות מחמירות בנושא זה יותר מהרבנים...

מה אפשר לעשות? / יעל

אם את רוצה לבדוק את עצמך לבד, בנוסף להכנות הרגילות שאת עושה, את צריכה גם לעשות את הבדיקות שעושה הבלנית:

כדי לשמור על פרטיותך, כדאי לך:

2. הבדיקה בזמן הטבילה

הבדיקה בזמן הטבילה נועדה להבטיח, שכל גופה של האישה נמצא בתוך המים, כדברי רמב"ם, הלכות מקוות פרק א הלכה ז : " כל הטובל צריך שיטבול כל גופו כשהוא ערום, בבת אחת. ואם היה בעל שיער, יטביל כל שיער ראשו; והרי הוא כגופו, דין תורה. "

חשוב להדגיש שמהתורה כל גוף האישה לגמרי, כולל השערות חייב להיות כולו בתוך המים . ולכן הבדיקה הזאת חשובה יותר מהבדיקה מחוץ למים.

הפתרון המקובל לכך הוא, שהבלנית נכנסת עם הטובלת כדי לוודא שכל השיער שלה במים. בגלל הסכנה של איסור כרת, יש כאן יתרון לנשים שמסכימות שמישהי תראה שכל השיער נמצא בתוך המים.

אולם, הפתרון הזה גורם מבוכה רבה לנשים ומרחיק אותן מהמקוה, ואפשר לדאוג לזה גם בדרכים אחרות.

מה אפשר לעשות? / יעל

האפשרות הטובה ביותר היא לטבול עם שמלה, כך שהבלנית תוכל לבדוק אותך בלי לגרום לך מבוכה. כתבתי על כך לרבנים, ורובם הסכימו. ראי בדף טבילה עם שמלה.

את גם יכולה להביא חברה, שתבדוק אם השיער לא בולט מהמים. זה פחות משפיל מאשר להיבדק ע"י אישה מבוגרת.

אם את רוצה לטבול לגמרי לבד - גם לזה יש פתרונות:

  • אפשר לטבול כמה פעמים, אפילו 10! ואז הסיכוי שאף-אחת מאותן טבילות, לא כיסתה את כל גוף האישה, הוא קלוש.
  • לפני שצוללים עם הראש לתוך המים - אפשר להחזיק את השער ביד, ולשחרר אותו רק כשנמצאים עמוק בתוך המים.
  • כיוון שחציצה אסורה רק מדברי חכמים אם מדובר בחלק קטן מהגוף, אפשר לטבול עם רשת רופפת שתמנע מהשיער לבלוט מעל פני המים, במקום שהבלנית תבדוק זאת. אפשרות זו מופיעה גם ב"שולחן ערוך"! כדי למנוע לגמרי גם את החציצה, אפשר לטבול מס' פעמים עם הרשת ומס' פעמים בלי, ליתר ביטחון (הדין הוא שמספיק לטבול רק פעם אחת).
  • מתוך שיחה שהיתה לי עם בלניות התברר שיש נשים שמפחדות לצלול עם כל הראש למים, במיוחד כאלה שאינן יודעות לשחות. זאת בעיה חמורה, כי לפי התורה כל הגוף חייב להיות בתוך המים. במקרה כזה, כדאי פשוט ללמוד שחיה, או אפשר לטבול באיזור שבו המים מספיק רדודים (מספיק לטבול במים שמגיעים עד כ30 ס"מ מעל הטבור - העיקר שבזמן הטבילה מתכופפים כך שכל הגוף בתוך המים), כך שאין סכנת טביעה, ולהתכופף ולרדת עם כל הגוף לתוך המים (כדאי לא להאחז בשום מעקה בעת הטבילה, וגם לשחרר את הרגלים קצת מהקרקעית כדי לא ליצור חציצה עד כמה שאפשר). אם בכל-זאת אין לאישה ביטחון לצלול, כדאי לאפשר לבלנית או לחברה שתראה רק שהמים אכן מכסים את גופה ואת השיער.
  • אם יש לך שיער ארוך את צריכה להיזהר יותר, ולהשתמש ביותר מפתרון אחד - גם לטבול הרבה פעמים, גם להחזיק את השיער ביד (בחלק מהפעמים), וגם לכסות את השיער ברשת (בחלק מהפעמים).

3. עצות לשמירה על פרטיות / יעל

בנוסף לכל שאר ההכנות שיש לעשות לפי ההלכה (כפי שבוודאי למדת מהמדריכה או מהספר), יש עוד כמה דברים שכדאי לעשות, כמה ימים לפני ליל הטבילה, כדי שהטבילה במקוה תהפוך לחוויה נעימה:

  • אם יש כמה מקוואות שונים באיזור מגורייך - כדאי לך לברר מה המדיניות של כל מקוה בנושא הפרטיות (אפשר לשאול חברות, או לשאול ישירות את הבלנית). יש מקוואות שבהן הבלניות מבינות לנפש האישה, ויאפשרו לנשים לטבול בפרטיות מוחלטת.
  • אם יש רק מקוה אחד קרוב לביתך - כדאי לדבר עם הבלנית עוד לפני ליל הטבילה, ולהסביר לה שאת רוצה לטבול בפרטיות. להסביר לה שהבדיקה, גם לפני הטבילה וגם בזמן הטבילה, פוגעת בך מאד. להסביר לה שהבדיקות האלו אינן חובה מהתורה, ושיש פתרונות נוספים (כמו טבילה עם שמלה). אפשר גם להראות לה את המאמרים, המקורות ותשובות הרבנים שהובאו למעלה (מומלץ להדפיס לפני ליל הטבילה!).
  • אם הבלנית לא משתכנעת - באפשרותך לפנות לרב המקומי (אפשר גם בטלפון, בעילום שם) ולבקש ממנו שידבר עם הבלנית ושייתן לך אישור לטבול בפרטיות. במקרים רבים, הרבנים מתחשבים ומקלים יותר מהבלניות.
  • נסי לקבוע עם חברה, שתבוא איתך למקוה, כדי לעזור לך להתווכח ולעמוד על זכותך לפרטיוּת, אם יהיו בעיות.
  • אם במקוה שלך אין מנעולים במקלחות, כדאי לך בכל מקרה להביא איתך חברה, כדי שתשמור מבחוץ ולא תיתן לבלניות להיכנס בלי רשות.

אם לא התכוננת מראש, וליל הטבילה כבר הגיע - עדיין לא הכל אבוד:

  • קודם כל, כשאת נכנסת למקוה, פשוט תגידי לבלנית "אני טובלת בפרטיות". יש סיכוי שהיא תבין אותך ולא תעשה בעיות.
  • לפעמים צריך להתווכח קצת עם הבלנית. בד"כ, הבלניות מוותרות על הבדיקה לפני הטבילה  בקלות, אבל, כדי שיוותרו גם על הבדיקה בזמן הטבילה, צריך להתווכח יותר זמן... מי שיכולה להוכיח לבלנית שזו זכותה על-פי התורה לטבול בפרטיות, כדאי שתעשה זאת לטובת עצמה ולטובת שאר הבנות. אפשר להיעזר בחומר שהבאנו למעלה.
  • אם קשה לך להתווכח לבד - את יכולה להתקשר לחברה שגרה בקרבת מקום, ולבקש שתבוא בדחיפות לעזור לך. בשביל זה יש חברות...
  • לפעמים הויכוח לוקח קצת יותר זמן. באחד המקרים שהגעתי למקווה שהיה חדש עבורי, הבלניות התוכחו איתי בצורה נחרצת, ולא רצו לאפשר לי לטבול לגמרי לבד. לאחר שלבסוף הן נענו לתביעתי, הסברתי להן שבכך שהן לא מאפשרות לנשים חופש בחירה האם להחמיר על עצמן או לא, אלא ישר אומרות שזו חובה וזהו, הן מרחיקות נשים מהמקווה. אז הן ענו לי:" שכאשר אישה מבקשת אנו מנסות לבוא לקראתה, כמו במקרה שלך". אז שאלתי, " אבל לי אמרתם בהתחלה שזה אסור וזהו, רק לאחר שהתוכחנו הסכמתם לבוא לקראתי, אבל עבור נשים שלא מתוכחות אתם לא טורחים לומר שזו החמרה". והתשובה היתה: "אמרנו זאת כי יש נשים שזה מה שעובד עליהן". לכן, צריך להזהר מבלניות כאלו, ולא להתייאש מהר.
  • גם כשאת נמצאת במקוה - את עדיין יכולה להתקשר לרב המקומי כדי שידבר עם הבלנית במקום. צריך להסביר לרב שזה פשוט לא נעים שאדם זר רואה אותך בעירום, ובד"כ הרב מסכים לדבר עם הבלנית בטלפון.

במקרה הגרוע ביותר, אם שום דבר לא עוזר - את יכולה לנסות טבילה בטבע.

4. תגובות

  • מירי: שלום וברכה.   צניעות הנשים היא נושא שלבנים קשה מאד להבין. הם רגילים מהצבא או מהישיבה וכו' להתקלח ולהתלבש ביחד, בעוד בנות אפילו בקושי מתלבשות מתחת לשמיכה כשיש בת אחרת בסביבה.    אני חושבת שהחטטנות של הבלניות היא בלתי נסבלת.   אבל... אני חושבת גם שלא צריך כל כך להגזים. בכל אופן צריכים שמישהי תבדוק שאין למשל שערות על הגב ושתבדוק שאכן כל השערות נכנסו למים. אם כבר טובלים - אז שזה יהיה מאה אחוז כשר.  וכמו שברור לי שבחורה לא תדרוש ללדת לבד או למנוע מרופא או רופאה לבדוק אותה במהלך ההריון או במקרים אחרים בהם היא ח"ו חולה, כך יש להתייחס גם כאן. מה ההבדל?   חשוב שהבלנית תהיה אישה מאירת פנים שתהפוך את כל התהליך למהנה ומרגש לקראת החזרה הביתה אל הבעל, אך יש לי גם הרגשה שקצת מגזימים.   בשורות טובות,   מירי  (16.12.2003) .
  • ל.ו: אני מסכימה איתך באופן עקרוני, אך אני מאוד סובלת מנוכחות הבלנית- זה משפיל אותי. מס' פעמים ביקשתי שלא יכנסו ועירבו את רב העיר בכך, את אחראית המקוה ועוד כהנה. שכולם סירבו. ורק שאיימתי שלא אטבול כלל, אמרו שזה מקום ציבורי ואני משלמת עליו, ולכן אין להם אלא ל"התיר" לי- אך שאני אדע שזה אסור.   והפעמים שטבלתי בלעד הבלנית- היו הכי "מטהרות" בהרגשתי... (23.02.2004) .
  • יעל: כל הכבוד שלא ויתרת על המצוה למרות הקשיים. את יכולה להביא לרב ולבלנית את המאמרים באתר זה (להדפיס או לתת קישור), שמראים שהדבר מותר, גם לדעתם של רבנים חשובים היום ובעבר (23.02.2004) .
  • דניאל: את לא עושה טובה לאף אחד שאת טובלת - את לא רוצה לטבול עם פיקוח על כשרות הטבילה - את ספק נידה - שעפ"י דין תורה -אסור לאף אחד לקחת אותך לאישה-ואת היחידה שתקבלי את העונש על זה.  ההרגשה שלך היא אינה שום צד להקל בנידה-שזה כרת.   וגם צריך להודות לשם שיש מישהי שמוכנה לפקח על כשרות הטבילה.   אם הבלנית לא מוצאת חן בעינייך את יכולה ללכת למקווה אחר עם בלנית שנראית לך יותר סימפטית.   אני מאחל לך שתהיה לך טבילה מהנה עם השגחת הבלנית (23.02.2004) .
  • יעל: יש לך טעות - דבריך אינם מתאימים להלכה. על-פי ההלכה, הטבילה כשרה גם ללא פיקוח. ראה בשולחן ערוך ובמפרשים (08.03.2004) .
  • יצחק: הבעיה העיקרית היא הרגשה של אנשים כאלו ואחרים שהם אחראים על העולם הבא של השני. וכמובן שרק לפי דרכם ושיטתם.   מקוה כמו כל מקום ציבורי אחר שייך לכולם וזכותה של כל אשה לטבול כאוות נפשה, כאשר הבלנית יכולה להציע את עזרתה.   כמובן שיש צורך לפרסם את ההלכות וכיצד יש לנהוג כאשר טובלים לבד.   יכול להיות שעל מנת ליצור סדר יהיה כדאי לבקש מאישה שרוצה לטבול בצורה שונה אישור מרב (כלשהו) שמקובל עליה. ובשום אופן שלא יווצר מצב שהבלנית חושבת שרק הרב שלה קיים בעולם (31.03.2004) .
  • אסתר: בעיני הבעיה היא לא נוכחות הבלנית, אלא שהיא (והייתי בהרבה מקוואות ובכל מקום הגישה היתה זהה) מתנהגת כאילו היא מצילה אותי מהגיהנום, כאילו הטבילה שלי אינה אישית ואינטימית, אלא היא זו שתגיד לי אם אני "בסדר" , התחושה לפיכך היא שאני טובלת בשבילה, היא בודקת אותי כאילו היא מחפשת מה עשיתי לא בסדר, וזה לא מקובל עלי.   אין לי ספק שאם יותר לטבול ללא בלנית המון נשים שלא באות לטבול יתחילו לטבול כי הן לא ירגישו את ההשפלה שאני חשה בכל פעם שאני טובלת (23.01.2005) .
  • אבי יומטוביאן: אבל מה לעשות שהרבה נשים לא יודעות לבדוק את עצמן כראוי, ומה גם שהשיכחה והטירדה מצויה ולעיתים גם נשים שבקיאות בדינים, לא שמות לב לחוצץ מסוים. ולנשים אלו ודאי שזו חובה, וזה כל כך פשוט שלא צריך לפרש זאת. אל תתעלם מהחלקים האחרים של המציאות!!!  במקום הצעתך כדאי לך להציע שהבלניות יגלו יותר רְגִישוּת , וידברו בלשון רכה אל הנשים, ואז נצא אליבא דכולי עלמא (14.04.2005) .
  • דר אורן רוזן: עניין נוסף למחשבה, מדוע התורה החמירה עם כללי הטהרה, נוגע לעניין מעשי: מים שהגיעו למקום הרחצה על-ידי מעשה ידי אדם ולא מעצמם, עלולים היו לכתחילה או בדיעבד (על-ידי מעשה ידי אדם זדוניים) להיות טמאים בהגיעם למקווה. ואין צורך לדבר על מקרים של הוספת חומרים המזיקים לבריאות באופן זדוני כדי להעביר תחלואים ולגרום לעקרות והפלות. כך נהוג בעולם היהדות, שסובבים אותו קנאים ורשעים. ובכל-זאת, תיקנה התורה את הטבילה כדי להתיר אותה לבעלה, למען המשך הדורות שלא יהיו הצאצאים מהזיווג מצורעים.    לכן, כאשר מתדיינים על ההיבטים השונים של טהרה, צריך לקחת בחשבון את כל התרחישים של דיני נפשות שעלולים לסכן את האישה הטובלת. וכידוע האיסורים בדיני נפשות חמורים יותר בהרבה מהאיסורים של טומאה וטהרה. ונראה לי, שמי שבא להתווכח נגד השולחן הערוך בעניינים כאלה, יבדוק היטב את טענותיו הסרק בהלכה, ויקח קודם כל את התרחישים שמסכנים כל אשה טובלת לפי דיני השולחן הערוך בחשבון, בכדי להגיע למסקנה שהוא טועה טעות יסודית בשיקול הדעת הבדיוני שלו (27.04.2005) .
  • -- אראל: דווקא משיקולי בריאות צריך לפתוח את המקוואות לכולם. במצב הנוכחי, כשהבלניות לפעמים מונעות מנשים מסויימות לטבול למקווה (למשל בגלל שהן רווקות או בגלל שהן מתביישות להיחשף בפני הבלנית), הנשים נאלצות ללכת לטבול בים או במעיין, ומסכנות את חייהן. לכן, חשוב מאד לפתוח את המקוואות לכל אישה, בלי בדיקת מצב משפחתי ובלי חדירה לפרטיות.
  • בלהה bilha1 @ bezeqint.net:    רציתי להגיד תודה.    במשך שנים הטבילה היתה קשה לי, ודרך האתר הזה התחלתי את הדרך שלי לטבילה רגועה.     מאז עברתי מסע ארוך ומדהים, וכיום הטבילה שלי היא חוויה רוחנית נפלאה, תפילה והתחברות חודשית לאל.   כיום אני מלווה נשים למקווה. אני מציעה טבילה כחוויה רוחנית או לפחות סתם חוויה טובה.   שוב תודה (08.11.2007) .

5. תשובות לשאלות נפוצות

יעל (31.5.2005): כשדיברתי עם רבנים על כך שנשים מתביישות שהבלנית במקוה תבדוק אותן, קיבלתי יותר מפעם אחת תשובה בסגנון: "נשים לא מתביישות לעמוד על יד חברותיהן בערום גמור במקלחות של בריכות השחיה, ולכן אין סיבה שיתביישו מהבלנית". אז בהזדמנות זו רציתי לספר לכל מי שלא יודע: רוב הנשים לא מתקלחות בעירום לפני חברותיהן! רק במקלחות של גברים, תאי המקלחות פתוחים. במקלחות של נשים, בדרך-כלל יש תא נפרד לכל אחת, ואם אין - אז רוב הנשים מתקלחות עם בגדי ים. הטענה הזאת רק מוכיחה, שגברים לא מסוגלים להבין לנפשן של נשים, ונשים חייבות להתארגן כדי לשמור על כבודן.

ברכה גנאל (01.06.2004): אני לא יודעת מהיכן לקחה בעלת האתר את הרעיון שנשים מתביישות להיות עירומות בחברת נשים. אני נמצאת בבריכה שנים רבות, וכמובן שהייתי הרבה עשרות פעמים במקווה נשים, ולא ראיתי שלנשים יש בעיה עם עירום מול נשים אחרות. גם ביהדות אין כל איסור על כך. (בתורה עצמה אין איסור גם בעירום של נשים וגברים. רק בהלכה נקבעו גדרות הצניעות הנהוגים היום). כמובן שיש בעיה כאשר עומדים מול הבלנית והיא בודקת אם הגוף באמת כשיר לטבילה, אך זו בעיה אחרת.

יעל (01.06.2004): כדי לקבל קנה-מידה אפשר להסתכל בסקר שנעשה. באתר זה קיים סקר בנושא טבילה, ובין השאר היתה התייחסות לנושא הפרטיות בטבילה. בינתיים, ענו על הסקר בסביבות 500 נשים, ומתוכם לכ-20% מפריעה נוכחות הבלנית. קישור לסקר: http://www.tora.us.fm/tokxot/thra/sqr_tocaot.html

נעמה (28.11.2004): ברור שנשים מתביישות! אני לא יודעת מאיפה את לוקחת את הרעיון שנשים לא מתביישות בעירום אחת מול השניה. ברור שמתביישות! אני גם לא יודעת לאיזו בריכת שחיה את הולכת, אבל בכל הבריכות שאני הייתי, רוב הנשים מתקלחות עם בגד ים, או בתא מקלחת פרטי וסגור. תמיד יש איזו 'חשפנית תורנית' שלא מתביישת – בדרך כלל זו אישה זקנה – ואז שאר הנשים ממש מתפדחות שלא יראה כאילו הן מסתכלות עליה... ולעניין המקווה, אני ביישנית ולא מעלה על דעתי שמישהי תראה אותי בעירום, אפילו לא אמא שלי, חוץ מהבלנית – לה אני מרשה, כי אני יודעת שאין ברירה והיא עוזרת לי לקיים מצווה חשובה, כפי שמרופא אין ברירה, שהוא עוזר לי לשמור על בריאותי. בסקר שהנכם עורכים, לדעתי בשאלה לגבי עירום מול הבלנית, חסרה התשובה שתתאים לי: התשובה הראשונה שניתנת, שאני שמחה על עזרת הבלנית, זו קצת יותר מידי היסחפות, אני לא עד כדי כך שמחה, בכל זאת הייתי יותר שמחה אם לא היה צורך בכך, אבל כל התשובות הבאות הן כבר מעין 'מרד' כנגד הבלנית, וזו מבחינתי היסחפות לצד השני, אני הייתי רוצה לענות לשאלה, משהו כמו: "זה מפריע לי ברמה האישית – של ביישנות, אולם אני עושה זאת ברצון כיון שהיא עוזרת לי בקיום מצווה חשובה".

שרית דבורקין (27.12.2004): כל הכבוד על המאמר, במיוחד על המשפט האחרון!!! למרות שאני אישית לא מתביישת, ואני חושבת שהבושה ממש שטות של התרבות שלנו, רוב הנשים כן מתביישות וצריך לכבד את זה. כמה עוד שאלות, במשך כל הדורות, נקבעות על ידי רבנים הלא מכירים כלום מהעולם של נשים?

תגובות