תגובה ל:
שאול בן קיש שנכתבה ב14:25:05 04.03.2005
בספר שמואל א', כששמואל מוכיח את שאול, הוא גם מספר לו פרט חשוב
כמעט בדרך אגב (יג, יג- יד): "נִסְכָּלְתָּ לֹא שָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוַת ה'
אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר צִוָּךְ כִּי עַתָּה הֵכִין ה' אֶת מַמְלַכְתְּךָ אֶל
יִשְׂרָאֵל עַד עוֹלָם: וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם בִּקֵּשׁ ה'
לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ וַיְצַוֵּהוּ ה' לְנָגִיד עַל עַמּוֹ כִּי לֹא
שָׁמַרְתָּ אֵת אֲשֶׁר צִוְּךָ ה' "
אם כך, בית שאול הוא זה שהיה אמור להמשיך ולמלוך על ישראל לנצח (ולא בית דוד).
יש רק בעיה קטנה אחת: שאול הוא משבט בנימין, ואילו המלכות של עם
ישראל, כפי שאנו מבינים מברכות יעקב לבניו, צריכה להיות של יהודה:
"יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ
יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ: גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף
בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ: לֹא
יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא
שִׁילוֹ וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים". (בראשית מט, ח-י). כיצד אפשר להסביר את
הסתירה בין שני המקורות?