מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 04:38:02 25.04.2007, כתוספת/תגובה ל: אל תהי חכם בעיניך, ירא את ה וסור מרע - כמה פירושים
תמיד חשוב ללמוד...מה נאמר בקטע השלם - כדלקמן:
"בְּנִי תּוֹרָתִי אַל-תִּשְׁכָּח"
"וּמִצְוֹתַי יִצֹּר לִבֶּךָ"
"כִּי אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים"
"וְשָׁלוֹם יוֹסִיפוּ לָךְ"
"חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל-יַעַזְבֻךָ"
"קָשְׁרֵם עַל-גַּרְגְּרוֹתֶיךָ"
"כָּתְבֵם עַל-לוּחַ לִבֶּךָ"...
"וּמְצָא-חֵן וְשֵׂכֶל-טוֹב--בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם"...
"בְּטַח אֶל-יְהוָה בְּכָל-לִבֶּךָ"
"וְאֶל-בִּינָתְךָ אַל-תִּשָּׁעֵן"...
"בְּכָל-דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ"
"וְהוּא יְיַשֵּׁר אֹרְחֹתֶיךָ"...
"אַל-תְּהִי חָכָם בְּעֵינֶיךָ"
"יְרָא אֶת-יְהוָה וְסוּר מֵרָע"...
"רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶּךָ"
"וְשִׁקּוּי לְעַצְמוֹתֶיךָ"...
(משלי ג' 8-1)
***
הקטע השלם מוכיח כי "חכמת אדם"...אינה באה כתורשה מלידה...
"חכמת אדם"...היא המשך לקיום התנאי..."כִּי-יְהוָה יִתֵּן חָכְמָה מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה"...(משלי ב' 6)
***
אז חובה על האדם שקיבל מאלהים...בשמיעה..."חָכְמָה מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה"...להמשיך וקיים את ההמלצה:
"בְּנִי תּוֹרָתִי אַל-תִּשְׁכָּח"
"וּמִצְוֹתַי יִצֹּר לִבֶּךָ"...
בהמשך...ימצא האדם ששמע..."חֵן וְשֵׂכֶל-טוֹב--בְּעֵינֵי אֱלֹהִים"...
לפי-כך...אחרי כל אלה..."חכם בעיניו"...אינו ירא את אלהים...אלא סתם טיפש...