ידיעה ובחירה

מאת: אראל

אל:

תגובה ל: תגובה ל: נקודה למחשבה שנכתבה ב14:48:40  07.03.2005


"זה דומה לכך שהקב"ה יודע מה נעשה אבל המושג "בחירה חופשית" עדיין קיים" - זה אפשרי רק כאשר הקב"ה אינו מגלה לאדם את מה שהוא יודע (למשל הקב"ה יודע שמישהו עומד לחטוא אך אינו מגלה לו).

ברגע שהידיעה מתגלה לאדם, אז אחת מן השתיים -
* או שאין בחירה חופשית, ומי ששומע את הידיעה חייב להתנהג בהתאם (מי שה' אמר לו שהוא עומד לחטוא, בהכרח יחטא);
* או שיש בחירה חופשית, ואז מי ששומע את הידיעה יכול לפעול בכוונה בניגוד לידיעה זו (מי שה' אמר לו שהוא עומד לחטוא, יכול להחליט 'דווקא' שלא לחטוא), ואז הידיעה אינה מוחלטת.

במקרה זה, מאחר שהידיעה התגלתה לבני האדם (ע"י הנבואה של יעקב), לענ"ד אי אפשר להשתמש בתירוץ זה...



תגובות