קוד: ד = דרכים רבות בעולם התורה בתנ"ך
סוג: מבנה1
מאת: אראל
אל:
25 דָּבְקָה לֶעָפָר נַפְשִׁי; חַיֵּנִי, כִּדְבָרֶךָ!
26 דְּרָכַי סִפַּרְתִּי, וַתַּעֲנֵנִי; לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ!
27 דֶּרֶךְ-פִּקּוּדֶיךָ הֲבִינֵנִי; וְאָשִׂיחָה בְּנִפְלְאוֹתֶיךָ.
28 דָּלְפָה נַפְשִׁי מִתּוּגָה; קַיְּמֵנִי, כִּדְבָרֶךָ!
29 דֶּרֶךְ-שֶׁקֶר הָסֵר מִמֶּנִּי; וְתוֹרָתְךָ חָנֵּנִי!
30 דֶּרֶךְ-אֱמוּנָה בָחָרְתִּי; מִשְׁפָּטֶיךָ שִׁוִּיתִי.
31 דָּבַקְתִּי בְעֵדְותֶיךָ; ה', אַל-תְּבִישֵׁנִי!
32 דֶּרֶךְ-מִצְותֶיךָ אָרוּץ; כִּי תַרְחִיב לִבִּי
בבית ד, הבית הרביעי במזמור קי"ט, חוזרת 5 פעמים המילה "דרך"; מכאן שהנושא המרכזי בבית הוא הדרכים הרבות שישנן בעולם התורה. המשורר הוא נער, רק לא מזמן הוא התחיל להתקרב לתורה, ולאחר שלושה "בתים" - כבר בבית הרביעי הוא מגיע להתפצלות דרכים, וצריך לבחור את הדרך הנכונה, והוא מבקש מה' שיעזור לו בבחירה זו.
3 פסוקים בבית זה מתחילים במילה שאינה "דרך" - כל אחת מהן מייצגת מידה או רעיון שעוזר למשורר להתגבר על ההתלבטות:
דָּבְקָה לֶעָפָר נַפְשִׁי; חַיֵּנִי, כִּדְבָרֶךָ!: כדי לבחור את הדרך הנכונה, צריך קודם-כל לבטל לגמרי כל פניה אישית - כל שאיפה לכבוד או להנאות חומריות, ולהיות מוכן גם להגיע "עד עפר". רק לאחר מכן -
דְּרָכַי סִפַּרְתִּי , וַתַּעֲנֵנִי; לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ!: יש לפנות אל ה', לספר לו על כל הדרכים שמתלבטים ביניהן ולבקש הדרכה, וה' עונה (אך כדי לשמוע היטב את תשובת ה', יש לבטל לגמרי כל פניה אישית, כנ"ל). ורק לאחר שעושים את דבר ה', אפשר לבקש -
דֶּרֶךְ-פִּקּוּדֶיךָ הֲבִינֵנִי ; וְאָשִׂיחָה בְּנִפְלְאוֹתֶיךָ: כלומר - לבקש מה' שיסביר ויעזור לנו להבין מדוע יש לבחור דווקא בדרך זו.
דָּלְפָה נַפְשִׁי מִתּוּגָה; קַיְּמֵנִי, כִּדְבָרֶךָ!: כדי להינצל מדרך רעה, יש לבכות ולהצטער על כל בחירה שגויה. ורק לאחר מכן -
דֶּרֶךְ-שֶׁקֶר הָסֵר מִמֶּנִּי; וְתוֹרָתְךָ חָנֵּנִי!: יש לפנות אל ה', ולבקש ממנו שיעזור לנו לזהות ולהיזהר מדרך שקר (אך כדי לשמוע היטב את תשובת ה', יש להכיר בטעויות העבר שלנו ולהצטער עליהן, כנ"ל). ולאחר מכן, בהתאם להדרכת ה':
דֶּרֶךְ-אֱמוּנָה בָחָרְתִּי; מִשְׁפָּטֶיךָ שִׁוִּיתִי: יש לתקן את הטעויות שעשינו בעבר, ובמקום דרך שקר לבחור דרך אמת (אמונה=אמת), שתהיה שוה להנחיות של משפטי ה' (שויתי = עשיתי שיהיה שוה)
דָּבַקְתִּי בְעֵדְותֶיךָ; ה', אַל-תְּבִישֵׁנִי!: וכדי להינצל מכל ההתלבטויות, הטוב ביותר הוא לדבוק בעדות ה', כלומר להיצמד אל התורה ללא חציצה - לקשר את כל המחשבות והמעשים אל התורה בלי שום גורם פנימי או חיצוני שמפריד ומבדיל ביניהם; מי שנוהג כך יוכל לומר -
דֶּרֶךְ-מִצְותֶיךָ אָרוּץ; כִּי תַרְחִיב לִבִּי:
הוא יוכל לרוץ ולהתקדם במהירות בדרך המצוות, בלי יותר מדי התלבטויות - כי הדבקוּת תציל אותו מטעויות.