קוד: ביאור:קהלת ד13 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
קהלת ד13: "טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם, מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד.
"
קהלת ד14: "כִּי מִבֵּית הָסוּרִים יָצָא לִמְלֹךְ, כִּי גַּם בְּמַלְכוּתוֹ נוֹלַד רָשׁ.
"
מיהו הילד המסכן והחכם? ומיהו המלך הזקן והכסיל? שני פירושים.
1. שלמה המלך רומז כאן לעצמו, בנימה של ביקורת עצמית. הוא היה
מלך גדול וחכם, אבל בסוף ימיו, לעת
זקנתו, הוא נעשה
כסיל
= הפכו של החכם
(עוד רמז לביקורת עצמית מסוג זה ניתן למצוא ב
משלי ל2-3: "כִּי בַעַר אָנֹכִי מֵאִישׁ, וְלֹא בִינַת אָדָם לִי; וְלֹא לָמַדְתִּי חָכְמָה, וְדַעַת קְדֹשִׁים אֵדָע
" (פירוט)). הוא עסק בתענוגות,
ולא ידע להיזהר מפני מרידות.
בינתיים, בעת
מלכותו של שלמה הזקן,
נולד ילד רש,
מסכן וחכם, ושמו ירבעם,
מלכים א יא26: "וְיָרָבְעָם בֶּן נְבָט אֶפְרָתִי מִן הַצְּרֵדָה, וְשֵׁם אִמּוֹ צְרוּעָה אִשָּׁה אַלְמָנָה, עֶבֶד לִשְׁלֹמֹה; וַיָּרֶם יָד בַּמֶּלֶךְ
"....
מלכים א יא28: "וְהָאִישׁ יָרָבְעָם גִּבּוֹר חָיִל, וַיַּרְא שְׁלֹמֹה אֶת הַנַּעַר כִּי עֹשֵׂה מְלָאכָה הוּא, וַיַּפְקֵד אֹתוֹ לְכָל סֵבֶל בֵּית יוֹסֵף
". אחיה הנביא ניבא לו שימלוך במקום שלמה, ושלמה ניסה להרגו, אבל הוא ברח למצרים ("בית הסורים"),
מלכים א יא40: "וַיְבַקֵּשׁ שְׁלֹמֹה לְהָמִית אֶת יָרָבְעָם, וַיָּקָם יָרָבְעָם וַיִּבְרַח מִצְרַיִם אֶל שִׁישַׁק מֶלֶךְ מִצְרַיִם, וַיְהִי בְמִצְרַיִם עַד מוֹת שְׁלֹמֹה
". אחרי מות שלמה, ירבעם
יצא מבית הסורים והגיע
למלוכה (מלכים א יב).
שלמה חזה את התהליך הזה ואמר: "ירבעם, הילד המסכן והחכם, טוב יותר ממני, המלך הזקן והכסיל העסוק בתענוגות ואינו יודע להיזהר ממרידות. אמנם עכשיו הוא נמלט ומסתתר וכאילו נמצא בבית הסורים (בית כלא), אבל אני חוזה שסופו יהיה כמו סופו של אבי-אביו - יוסף - אשר יצא מבית האסורים במצרים ועלה לגדולה. גם הוא, ירבעם, יצא מכלאו וימלוך על ישראל, למרות שבעת מלכותי הוא נולד רש ומסכן".
ומה המשמעות לימינו? לא להתייאש. לפעמים השלטון נמצא בידי
מלך זקן וכסיל, ונראה לנו שהשלטון תמיד יהיה בידיו,
קהלת א9: "מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה, וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ
". אבל זה רק למראית עין; מתחת לפני השטח קורים תהליכים חדשניים. ייתכן שממש עכשיו, ברגע זה, נולד ילד עני ומסכן שבסופו של דבר יעלה לשלטון ויחדש ימינו כקדם.
2. על-דרך הדרש, כל הפסוק מדבר על תהליכים בנפש האדם. "טוב ילד מסכן וחכם - זה יצר טוב. ולמה נקרא ילד? - שאינו בא באדם עד י"ג שנה.
מסכן - שאין האיברים שומעים לו כמו ליצר-הרע.
חכם - שמשכיל את האדם לדרך טובה.
ממלך זקן וכסיל - יצר-הרע, שהוא שליט על כל האיברים.
זקן - שמשעה שנולד הוולד הוא נתון בו, שנאמר (בראשית ד) "לפתח חטאת רובץ".
וכסיל - שמתעהו בדרך רעה...
אשר לא ידע להזהר עוד - שהרי הזקין ואינו מקבל תוכחה.
כי מבית הסורים יצא למלך - ממקום הטנופת וסרחון...
כי גם במלכותו - משמלך באדם,
נולד הרש - המסכן, הטוב ממנו, ובא מתוך טהרה ולא מתוך טינופת הרחם...
"
(רש"י).
גם כאן המסר הוא שלא להתייאש. גם אם נראה שיצר הרע שולט בנפשנו, נזכור שיש בתוכנו ילד תמים וטהור שעדיין לא התקלקל, והילד המסכן הזה יכול לעלות לשלטון ולהחזיר אותנו למוטב.