קוד: ביטויים המציינים ריבוי בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל (הגהה: עופר לביא)
אל: פירושים וסימנים 1
בברכות שמברך ה’ את האבות בספר בראשית יש כמה ביטויים שונים של ריבוי:
|
|
אמר ה’ לאברם (בראשית יג) |
|
אמר ה’ לאברהם (בראשית טו) |
|
אמר ה’ לאברהם אחרי עקידת יצחק (בראשית כב) |
|
אמר ה’ לאברהם (בראשית יז) |
|
אמר ה’ לאברהם (בראשית יז) |
|
אמר ה’ לאברהם (בראשית יז) |
|
אמר מלאך ה’ להגר (בראשית טז) |
|
אמר ה’ לאברהם, על ישמעאל (בראשית יז) |
|
אמר ה’ ליצחק (בראשית כו) |
|
אמר ה’ ליעקב (בראשית כח14) |
|
באופן כללי (לא מדויק), לכל אחד יש ביטוי שאופייני לו:
,"כחול אשר על שפת הים"
(זה נאמר רק לו)"אב המון גויים"
(זה נאמר רק לו ולאברהם)"ככוכבי השמים"
(זה נאמר רק לו ולאברהם)"כעפר הארץ"
(זה נאמר רק לו ולאברהם)"במאד מאד"
(זה נאמר רק לה ולאברהם)"ולא ייספר מרוב"
הזרע של אברהם מתחלק לשניים: צאצאי שרה (יצחק, יעקב) וצאצאי הגר (ישמעאל). לכן, בברכות של אברהם משולבים כל הביטויים האלה:
נאמר בנוסף שלא יוכלו למנות את זרעו."עפר הארץ"
נאמר בנוסף"כוכבי השמים"
"אם תוכל לספור אותם!?"
הוא גם אומר לו"אב המון גויים"
"וארבה אותך במאד מאד... והרביתי אותך במאד מאד".
לאחר עקידת יצחק, ה’ מברך את אברהם בריבוי, אבל גם יצחק נמצא שם, ולכן נזכרים הדימויים האופייניים לשניהם:
(יצחק)
"ככוכבי השמים
(אברהם)".
וכחול אשר על שפת הים
כשמשה רבנו מתפלל לה' אחרי חטא-העגל, הוא מזכיר את זכותם של שלושת האבות, ואומר (שמ' לב):
הפסוק הזה בנוי בצורה מסודרת: כל אחד מהביטויים בחלק השני שלו מתאים לאחד מהאבות:
"זכר לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך, אשר נשבעת להם בך, ותדבר אלהם ארבה את זרעכם ככוכבי השמים, וכל הארץ הזאת אשר אמרתי אתן לזרעכם ונחלו לעולם".
--לאברהם
(בבראשית כב נאמר לאברהםאשר נשבעת להם בך
)"בי נשבעתי"
--ליצחק
(הביטוי האופייני ליצחק)ותדבר אליהם ארבה את זרעכם ככוכבי השמים
--ולישראל
(זה מזכיר את הביטוי "כעפר הארץ" של יעקב).וכל הארץ הזאת אשר אמרתי אתן לזרעכם ונחלו לעולם
מכיוון שהברכה "כחול אשר על שפת הים" היא אופיינית לאברהם, ואברהם הוא "אב המון גוים", גם הגויים זכו בריבוי "כחול אשר על שפת הים", וגם בברכה האופיינית להגר -- "ולא ייספר" (עד כמה שידוע לי, בשום מקום לא נאמר על הגויים שהם רבים "כעפר הארץ", או "ככוכבי השמים" -- הברכות האלו מיוחדות לישראל).
התבואה שאסף יוסף במצרים (בראשית מא) |
|
מלכי הצפון (יע' יא) |
|
הגמלים של המדיינים (שפ' ז) |
|
הפלשתים במלחמת מכמש (ש"א יג) |
|
נאמר להגר "הרבה ארבה את זרעך, ו לא ייספר מרוב", וגם על המדיינים (שהם צאצאי הגר, לפי הפירוש האומר שהגר היא קטורה) נאמר:
מדין ועמלק ובני קדם (שפ' ו, שפ' ז) |
|
נראה לי, שגם כשהדימוי
והביטוי
"כחול אשר על שפת הים"
נזכרים ביחס לעם ישראל, הם באים לרמוז לדמיון או לקשר שבין ישראל לגויים:
"במאד מאד"
דברי חושי לאבשלום (ש"ב יז) |
|
בנ"י במצרים (שמ' א) |
|
בימי שלמה (מ"א ד) |
|
היה לשלמה (מ"א ה’) |
|
בפסוק הראשון -- ישראל עושים כמעשה הגויים אויבי-ישראל, ונלחמים בבית-דוד. בפסוק השני – בנ"י גרים בין הגויים. בפסוק השלישי והרביעי -- מתוארת התקופה של שלמה, שבה היו יחסים טובים באופן לא-רגיל בין עם ישראל לבין הגויים. (אני יודע שזה פירוש דחוק, אבל לא הצלחתי למצוא פירוש טוב יותר...).
[תודה לעדינה לסקר מנח"ת \ מבאר-שבע]
החול אשר על שפת הים משמש בתנ"ך כביטוי המציין ריבוי. הנה הפסוקים שבהם מופיע הביטוי הזה:
|
|
אמר ה’ לאברהם אחרי עקידת יצחק (בראשית כב) |
|
אמר יעקב בתפילתו לה' (בראשית לב) |
|
התבואה שאסף יוסף במצרים (בראשית מא) |
|
מלכי הצפון (יע' יא) |
|
הגמלים של המדיינים (שפ' ז) |
|
הפלשתים במלחמת מכמש (ש"א יג) |
|
דברי חושי לאבשלום (ש"ב יז) |
|
בימי שלמה (מ"א ד) |
|
היה לשלמה (מ"א ה) |
|
יהיה מספר בנ"י לפני קיבוץ-הגלויות (הושע ב) |
|
ניתן לראות שהביטוי אינו מופיע בדיוק באותה צורה בכל פסוק. מה הן הסיבות להבדלים?
". אין זה במקרה: בניגוד לשאר הפסוקים, המתארים ריבוי של עצמים שניתן לספור אותם (אנשים, גמלים, תבואה, וכו'...) רוחב-לב הוא מושג מופשט שאי-אפשר לספור { כנראה שיש הבדל בין "תבונה" לבין "רוחב לב", כי באותו פסוק כתוב: "ורוחב לב כחול אשר על שפת הים
ויתן ה' חכמה לשלמה, ותבונה הרבה מאד..." אבל עוד לא הספקתי לברר מה ההבדל בדיוק. }
", ולפסוק המדבר על הגמלים של מדין: "כחול הים הרבה מאד
". וגם זה לא במקרה: בשני הפסוקים האלה מתואר ריבוי של עצמים ברמה רוחנית נמוכה (חיטה, גמלים), ולכן הכתוב מקצר בהם ומשמיט את המילה 'אשר'. (בשאר הפסוקים מתואר ריבוי של אנשים או של 'רוחב-לב').כחול שעל שפת הים לרוב
" (מודגש בקו רצוף -- ע' למעלה) ובשאר לא. מה הסיבה לכך? לדעתי, הכל מתחיל מהברכה של ה' לאברהם. בברכה זו נזכר "שפת הים
". אברהם היה "אב המון גויים", ולכן גם הגויים זכו לברכה זו, זהו ביטוי 'אוניברסלי'. ואכן, בכל הפסוקים המתארים ריבוי של גויים (מלכי הצפון, המדיינים, הפלשתים) מופיע הביטוי "שפת הים". הביטוי "שפת הים" מופיע גם בקשר לרוחב-לבו של שלמה, ולדעתי, הוא בא להדגיש את העובדה, שרוחב-לבו של שלמה היה אוניברסלי – הוא הכיר גם את התרבויות של הגויים בכל העולם (כמו שמפורט במל"א ד-י). בכל הפסוקים המתארים ריבוי של בני-ישראל לא מופיע הביטוי "שפת הים" (בדקו בטבלה ותראו!).כחול אשר על שפת הים