נכתב ב: 02:44:44 19.03.2006, כתוספת/תגובה ל: תפילה אל ה
תחילתו – בגלות הראשונה היא גלות יהויכין אח"כ גדל והתעבה בגלות צדקיהו עם חורבן בית ראשון.
לאחר פחות מ-70 שנה : הכרזת כורש אפשרה לרבים לחזור בפועל חזרו כ- 42,000 (הרוב נשארו). שיעור לשבת אחה"צ
בתקופת בית שני נמשכה העלייה בארץ.
שלשה מרכזים : בבל - ארץ ישראל - מצרים .
מצרים הושפעו – מתרבות יון – עסקו במסחר ומלאכה וישבו בערים הגדולות.
בבל – לא הושפעו מתרבות זרה- ישבו בריכוזים ועסקו בעבודת האדמה.
בשנת - 440 – 460 החלו רדיפות והצקות ליהודי בבל והחלה הגירה לכיוון הודו וסין ואח"כ לצפון אפריקה .
עד שנת 641 שולטים מלכי בית ססן הפרסיים - בבבל. תחילת תקופת הגאונים . קשה ליהודים.
הופעת האיסלם – בשנת 622 האיסלם בא לעולם.
שנת 638 החליף עומר משתלט על ירושלים . (מכריע את הביזנטים)
שנת 641 הערבים המוסלמיים ממגרים את ממלכת בית ססן וכובשים את עירק
וחלק מאירן .
החליף עומר המצביא הראשי של חילות האיסלם , מטה חסד ליהודי בבל.
כעת העומדים בראש יהדות בבל:
ראש הגולה – נצר בית דוד.
הגאונים – ראשי ישיבת סורא ופומבדיתא.
רב אחאי גאון " שאילתות דרב אחאי גאון" ספר הלכות חשוב דן בעניינים בודדים ובהקשר לפרשיות שבתורה. (נפטר 762)
רב יהודאי גאון - הראשון שכתב ספר הלכה – "הלכות פסוקות" – פעיל מאוד בהשלטת התלמוד הבבלי כתלמוד של ישראל כולו.
רב שמעון קיירא – (840) : בעל "הלכות גדולות" מהעיר בצרה הקרובה לסורא. - ספר הלכות לפי הסדר התלמודי.
רב עמרם גאון סורא (853-871): סידור רב עמרם לימי חול שבת וחג. מלבד נוסח התפילות סידר רב עמרם הוראות והלכות בדיני תפילה.
רב סעדיה גאון : מגדולי חכמי התורה והספרות הרבנית , מפרש המקרא , הוגה דעות ופייטן. תמך בחכמי בבל במחלוקת עם חכמי א"י בנושא הלוח. מחלוקת בקביעת פסח.
רב שרירא גאון : מתמנה לגאון בשנת 968 , אביו של רב האי גאון – אחרון גאוני בבל. "איגרת רב שרירא גאון" תיאור היסטורי (לקהית קירואן) בנושא כיצד נכתבה המשנה ,הברייתות התלמוד וכו' הוא מוסר שמות ומפרט במיוחד על תקופת הגאונים.
רב האי גאון (1000 – 1038 )- ראש ישיבת פומפדיתא.בנו של רב שרירא ויד ימינו. עיקר גדולתו בהלכה, כתב אלפי תשובות . ספרו הגדול "המקח והממכר".
בימי בית ראשון אין תפילות קבועות – אלא רק כאשר הציבור שרוי בצער.
לאחר חורבן בית ראשון משבטלו הקורבנות – החלו להופיע בתי כנסיות ותפילות. למשל בספר דניאל (ו,י"א) נאמר במפורש שהוא התפלל שלוש פעמים ביום.
בימי בית שני – חזרה עבודת הקורבנות וקבלו עליהם את התפילה. גם בבית המקדש היה בית כנסת (יומא ז,עמוד א').
אנשי הכנסת הגדולה תקנו – ברכות ותפילות קדוש היום בשבת וביום טוב והבדלות. וכן אמרו "מאה ועשרים זקנים ובהם כמה נביאים – תקנו 18 ברכות על הסדר. מגילה (י"ז, עמוד ב)
בית כנסת היה קיים כבר בתקופת בית שני , תוספתא סוכה(ד,ג).
לאחר חורבן בית שני – "ונשלמה פרים שפתינו" [הכנסת הגדולה] תקנו את הברכות שלפני קריאת שמע ולשאחריה ואת הברכות של תפילת העמידה.
הסנהדרין שביבנה – קבעו שלש תפילות בכל יום וכן השלימו בתפילת העמידה 18 ברכות- כפי שנהוג כיום.
קביעת התפילה וקיבוע נוסחה – מנוגדים לכאורה לרוח ההלכה ( ברכות כ " ח , עמוד ב ') " העושה תפילתו קבע , אין תפילתו תחנונים " אולם בנסיבות שנוצרו הורה רבן גמליאל – נשיא הסנהדרין שבקיעת הנוסח יש חשיבות רבה בשמירה על אחדות האומה אחרי החורבן.
סידור רב עמרם גאון – סידור ראשון מלא .
רב יהודאי גאון (763) הוא הראשון המזכיר סידורים . הוא מתיר לחזן להשתמש בהם רק בימים שמרבים בתפילות , כגון ביום כיפור , אבל בימים אחרים על החזן להתפלל בע"פ . שהרי אמרו "כותבי ברכות כשורפי תורה". (תוספתא לשבת).
אולם אח"כ איסור זה נתבטל.