מאת: דוד אקסלרוד
שמות פרק כג20-24:
(כ)
הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי
:
(כא)
הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע
בְּקֹלוֹ אַל תַּמֵּר
בּוֹ כִּי לֹא
יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ
:
(כב)
כִּי אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמַע
בְּקֹלוֹ וְעָשִׂיתָ כֹּל אֲשֶׁר
אֲדַבֵּר
וְאָיַבְתִּי אֶת אֹיְבֶיךָ
וְצַרְתִּי אֶת צֹרְרֶיךָ
:
(כג)
כִּי
יֵלֵךְ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ
וֶהֱבִיאֲךָ אֶל הָאֱמֹרִי וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי וְהִכְחַדְתִּיו
:
(כד)
לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם וְלֹא תַעֲשֶׂה כְּמַעֲשֵׂיהֶם כִּי הָרֵס תְּהָרְסֵם וְשַׁבֵּר תְּשַׁבֵּר מַצֵּבֹתֵיהֶם
:
רש"י (כ): "
הנה אנכי שולח מלאך - כאן נתבשרו שעתידין לחטוא, ושכינה אומרת להם (שמות לג ג) כי לא אעלה בקרבך:
כי שמי בקרבו - ... ורבותינו אמרו זה מטטרו"ן ששמו כשם רבו. מטטרו"ן בגימטריא שדי:
"
כלומר, מדובר באיזשהו גורם אמצעי בין ה' וישראל, אשר יישם מדיניות של ה' על הארץ, ואנו מצווים לשמוע בקולו (גוף שלישי, המלאך ולא קולי – ה'), לא למרות בו (גוף שלישי, במלאך ולא בי – ה'), ולא הוא לא ישא לפשעינו (גוף שלישי, ישא המלאך ולא אשא – ה'), כי אז אם נשמע בקולו (גוף שלישי, של המלאך ולא קולי – ה'), ונעשה את אשר, הייתי מצפה - ידבר , אך לא, כתוב אדבר (גוף ראשון, ה' ולא מלאך) ואיבתי את איבך וצרתי , שוב, את הפעולות אלה יעשה ה' ולא מלאך, ומה הוא עושה? הלא נשלח לשמור עלינו? ועוד, אין בתנ"ך אף מקרא בו נמסרה לישראל איזושהי הוראה מאיזשהו מקור אשר אפשר לפרש כמלאך וישראל עמד לפני בחירה להמרות בו אם לאו.
אלא אם כן, "המלאך" האמור להנהיג את האם על הארץ המובטחת הוא יהושע, כמו שופטים ב1: "
וַיַּעַל מַלְאַךְ ה' מִן הַגִּלְגָּל אֶל הַבֹּכִים ס וַיֹּאמֶר אַעֲלֶה אֶתְכֶם מִמִּצְרַיִם וָאָבִיא אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתֵיכֶם וָאֹמַר לֹא אָפֵר בְּרִיתִי אִתְּכֶם לְעוֹלָם:
", ועוד מקומות רבים בהם "מלאך" פירושו נביא.
חיפשתי ומצאתי סמך לגישה זו בדברי הרב שמשון רפאל הירש, על פסוק זה (שמות, עמ' רצא סוף טור ימני) והוא מציע שמדובר ב"משה רבנו". כנראה עמדו לפניו אותן שאלות שצויינו במאמר.