לבנים נפלו וגזית נבנה?!

קוד: ביאור:ישעיהו ט9 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ישעיהו ט7: "דָּבָר שָׁלַח ד' בְּיַעֲקֹב, וְנָפַל בְּיִשְׂרָאֵל"

ישעיהו ט8: "וְיָדְעוּ הָעָם כֻּלּוֹ, אֶפְרַיִם וְיוֹשֵׁב שֹׁמְרוֹן, בְּגַאֲוָה וּבְגֹדֶל לֵבָב, לֵאמֹר:"

ישעיהו ט9: "'לְבֵנִים נָפָלוּ - וְגָזִית נִבְנֶה, שִׁקְמִים גֻּדָּעוּ - וַאֲרָזִים נַחֲלִיף' "

לבנים - עשויות מחומר וטיט; אבני גזית - מסותתות מהסלע, והן חזקות יותר.

שקמים - עצי-תאנה נמוכים; ארזים - עצים גבוהים וחזקים יותר.

בני ישראל מגלים אופטימיות רבה בהתמודדות עם צרות ובעיות: הבתים שלהם, שהיו עשויים לבנים ועצי שקמים, נפלו (כנראה במלחמה, כפי שנראה מהפרשה), אולם הם טוענים ש"הכל לטובה", והם יבנו במקומם בתים מאבני גזית (חזקים יותר) ועצי ארזים (גדולים יותר).

לכאורה, בני ישראל נוהגים לפי כל הכללים הנלמדים בקורסים ל"חשיבה חיובית" - "אם קורה לך משהו רע, נסה למצוא בו את הצד החיובי"; "אל תתייאש, מכל נפילה אפשר לצמוח ולגדול"; משלי כד16: "כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם..." (פירוט).

אולם הנביא לא אוהב את החשיבה החיובית הזאת - הוא רואה בכך "גאוה וגודל לבב". כנראה, כשקורה לנו משהו רע, זה לא מספיק "לחשוב חיובי", צריך גם להתבונן ולחשוב מה המסר שה' רוצה להעביר לנו בצרה זו; לא תמיד "הכל לטובה", לפעמים הצרה נועדה דווקא להפנות את תשומת ליבנו לפגם שיש לתקן בהתנהגות שלנו.

פירושים נוספים

1. הבתים יכולים להיות בתים כפשוטם: "לגלוג על בטחון עצמי מופרז של עשירי שמרון, האומרים שבמקום הבתים הרגילים, הצנועים, יקימו בתים מפוארים: קירות אבני גזית במקום לבנים, חדרים גדולים ומרווחים שבמקום תקרה עשויה שקמים, יעשו אותה קורות ארזים. הנביא מזהיר ואומר להם שזוהי התפארות ותקוות שווא, כי האויב בפתח, ארם מקדם ופלשתים מאחור, והם יאכלו את ישראל בכל פה" ("לבנים נפלו וגזית נבנה שקמים גדעו וארזים נחליף..." / הרמן וואהלמן).

2. ויכולים גם להיות משל לבתי מלוכה: "לבנים נפלו וגזית נבנה - המלכים שהיו לנו קודם שמלך פקח, כגון יהואחז בן יהוא, שבימיו נתמעטו... שפלים היו, והם הלכו להם, כבניין לבנים רעוע הנופל; אבל זה שהוא עכשיו, חזק הוא כבנין אבני גזית. וכן, ארזים טובים משקמים לבנין" (רש"י).

"אמרו: מה לנו לפחד על מה שנפל רצין ע"י מלך אשור, הלא עתה נבחר עוזרים אחרים שיהיו חזקים יותר מארם, ונדמה כמי שנפל ביתו שהיה בנוי מלבנים, שבונה תחתיו בית מגזית, שחזק יותר.... ומוסיפים בדבריהם, שעוד יתרון להם בזה על המשל הראשון ממי שבונה גזית תחת לבנים, שזה עכ"פ יצטער על ההפסד של הבית שנפל וריבוי ההוצאות שצריך להוציא על הגזית, כי אנו לא נצטער כלל על אבדן רצין, רק נדמה כמו במשל השני מי שיש לו יער של שקמים, שהם אילנות גרועים, שבעליו יגדע אותם בעצמו כדי לנטוע תחתיהם ארזים, ובזה בודאי ישמח אם גודעו ע"י אחרים, כן אנחנו עוד נשמח על מפלת רצין, שהיה עזר חלש, שתחתיו נכרות ברית עם ארזים וגבורים (ושני המשלים מגבילים נגד בגאוה ובגודל לבב, משל של לבנים נפלו אמרו בגאוה, ומשל של שקמים גודעו אמרו בגודל לבב, שנדמה להם באמת שהוא לטובתם)" (מלבי"ם).

"מה בכך שנפלו בנין הלבנים? הלא נבנה תמורתן באבני גזית. רוצה לומר: אם האויב גלה המקצת, הנה עתה נתחזק ביותר; כי חושבים שבא במקרה והיא לא תתמיד... אם נכרתו השקמים, נחליף ארזים המעולים מהם; וכפל הדבור במילים שונות" (מצודות).

ביטויים

לבנים -

גזית -

שקמים -

ארזים -

תגובות