קוד: על תורה ומדע בתנ"ך
סוג: בסיס
מאת: אלברט שבות
אל: ashabot @ walla.com
מתוך דיון שהמחבר מנהל עם ישראל קרמר תחת הסדרה "התורה נגד המדע" . הדיון תחת הסדרה עוסק בתוכן התורה המקורי. קישור לדיון כאן .
ההגדרה המקורית ליהדות [צילום: ויקיפדיה]
- - -
הגדרת "יהדות" לענ"ד היא דרך חיים, לכן כל אדם באשר הוא יכול להתגייר אם הוא בוחר בדרך חיים זו, כלומר לפני שהיהודי הוגדר כיהודי- הוא הוגדר קודם כבן אדם אשר בחר בדרך חיים שונה מהאחרות, והשאלה מה בדיוק השוני הזה בדרך החיים?
השאלה היא לא למה להיות יהודי זאת כי אני מכיר ומרגיש את ה-למה כי טוב לי להיות יהודי, השאלה היא מה זה להיות יהודי, מהי הגדרת השוני הזה בדרך החיים? חשוב מאוד להצביע על השוני הזה ולענות נכונה על השאלה הזאת כי אחרת ובלי שנרגיש המקור ממנו ניזנת היהדות יתרוקן לאט לאט עד שלא ישאר ממנו מאומה ומשמעות הדברים שהיהדות חלילה תיכחד, וכדאי שלא נקל ראש בסכנה הזאת כי אותותיה התחילו בפועל לנבוט בשטח! רוב המתבוללים בארץ ומחוצה לה אינם יודעים להצביע על הגדרת השוני בדרך החיים היהודית, ולכן הם מאמצים את הגדרתם האישית שמסתכמת בהגדרה הקונבנציונלית שאומרת: יהודי הוא מי שאימו יהודיה ושומר את מצוות הדת היהודית, ומכאן הדרך קצרה להוריד טיפין טיפין את עול המצוות ולשמור בכל זאת על היהדות כי הרי יהודי הוא מי שאימו יהודיה, וע"פ ההגדרה הזו, היהדות הולכת ונכחדת כי האימהות היהודיות בשטח הולכות ומתמעטות, זאת הנגזרת הטבעית של ההתבוללות האחראית בין היתר גם להכחדת כל העמים. כל העמים נכחדו כי התבוללו מרצון או לא עם עמים אחרים וגם היהודים כפופים לתכונה הזו.
אם כן מהי הגדרת היהדות האמיתית האחראית לקיומנו ולהמשך קיומנו בפועל?
ההתבוננות. קיים ביהדות החסידית המושג "להתבודד" ולמעשה המדובר באותו המונח "להתבונן"; לעמוד על מקורם של הדברים ולהגדירם. היהדות יצאה בבשורת ההתבוננות בטבעם של הדברים, כך התחיל אב היהדות את דרכו, הוא אברהם אבינו שהתבונן והסיק... כך כל אבותינו וגם משה רבינו התחיל את דרכו בהתבוננות. גם התורה הזמינה אותנו להתבונן בתוכנה ולעמוד באמצעותה על מקורם של הדברים. אני כיהודי מאמץ את האמונה בקב"ה – לא כי מנהגי למאמץ כל אמונה באשר היא, אלא כי התבוננתי באמצעות התורה בטבעם של הדברים והיגעתי בדרך זו לאמונתי זו. כך עשו אבותי ואבות אבותי, אף אחד לא נשען על אמונה תפלה אלא כל דור בדורו עיין בתורה דהיינו התבונן בה ואימץ באמצעותה את אמונתו היהודית. אבוי ליהדות אם היתה נשענת על אמונה בעלמא ואמונות כאלה נפוצות במשפחת האדם, בניגוד לאמונה היהודית שמקורה בהתבוננות מעשית.
ישראל היקר, אני חוזר ברשותך להגדרה המקורית שבזכותה אני ואתה כיהודים ממשיכים להתקיים- היא ההתבוננות המעשית של שנינו בתוכן התורה, ואני עומד להגיד לך משהו שכדאי לקחתו ברצינות: יש לבחון בשנית את התבוננותנו בתורה כי לא התבוננו עד עכשיו בתוכן המקורי של התורה; פרטים בסדרת "התורה נגד המדע". זו הצעתי לך כיהודי ליהודי ואתה יכול לאמצה או לעזובה, אחד מהשניים. ההבחנה המהותית בין השניים יכולה להיות כהבחנה המהותית בין החיים למוות דהיינו בין ההמשכיות לחידלון.