כלב הוא כלובי

מאת: חגי הופר

נכתב ב: 16:22:54  27.04.2011, כתוספת/תגובה ל: דברי הימים א ב

במסכת סנהדרין סט: מנסים להוכיח שבן יכול להוליד בגיל 8 ומגיעים לחישוב הבא:
אלא מנלן מהכא (שמות לח) ובצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה וכתיב (דברי הימים א ב) ותמת עזובה <אשת כלב> ויקח לו כלב את אפרת ותלד לו את חור וכי עבד בצלאל משכן בר כמה הוי בר תליסר דכתיב (שמות לו) איש איש ממלאכתו אשר המה עושים ותניא שנה ראשונה עשה משה משכן שניה הקים משכן ושלח מרגלים וכתיב (יהושוע יד) בן ארבעים שנה אנכי בשלח משה עבד ה' וגו' ועתה הנה אנכי היום בן חמש ושמנים שנה כמה הויא להו ארבעין דל ארביסר דהוה בצלאל פשא להו עשרים ושית דל תרתי שני דתלתא עיבורי אשתכח דכל חד וחד בתמני אוליד:

אלא שעל הפסוק -
דברי הימים א ב18: "וכלב בן חצרון הוליד את עזובה אשה ואת יריעות ואלה בניה ישר ושובב וארדון"
מפרש קאסוטו-הרטום: כלב זה כלובי, שהוזכר קודם (פסוק 8) וממילא כל החישוב חסר כל ערך. למד מכאן – אין כל צורך לומר שבן יולד בן 8 ולא שרבקה הייתה בת 3 שלקחה יצחק.

מלבד זאת יש את עניין חזרת השמות במשפחחה. ועיין עוד -

דברי הימים א ב50: "אלה היו בני כלב בן חור בכור אפרתה שובל אבי קרית יערים"

רש"י
אלה היו בני כלב בן חור בכור אפרתה - פתרון אלה היו בני כלב בן חור כמו בנו חור והוא חור היה בנו הבכור לאפרת אשתו ולא בכור לכלב וכן מפורש למעלה ויקח לו כלב את אפרת ותלד לו את חור, ע"א אלה היו וגו' חור היה בן לכלב והוליד בן ויקרא שמו כלב לכך פירושו ואלה היו בניו של כלב בנו של חור שובל וגו'
בכור אפרתה - ולא בכור לכלב על חור הוא אומר כן נראה לנו


הערות?

תגובות