תגובה ל: 13: האם ה נמשל לאם? שנכתבה ב14:50:09 17.03.2005
גם לשטתך ה' נמשל לאם.
ודאי שהכונה לכך שישראל ינוחמו בירושלם, אך המשואה היא כך:
* כאיש (אשר ינוחם) - ובירושלם תנוחמו.
* אשר אמו תנחמנו - כן אנכי אנחמכם.
ה' אכן נמשל לאם והרי ראינו מקומות רבים במקרא בהם ה' מופיע ב'דמויות' שונות (כגון: איש מלחמה, זקן ויושב בישיבה ועוד). הכונה עפ''י חז''ל היא לכך שהמקרא מדמה (לא מתאר - ר' מו''נ פ''א) את ה' לתכונות שאנו מכירים.
גם באסלאם התעוררו תהיות קשות ווכוחים חוזרים ונשנים בשאלות ה'תארים' (כך הם נקראים באסלאם), כאשר המעתזלה, למשל, שללה את התארים מכל וכל ודגלה בשטת ה'תאויל' - באור אלגורי, בעוד החנבליה, למשל, דגלה בקיום התארים ונצחיותם. באסלאם השטה הרווחת היא קיום התארים (כמו החנבליה) אבל ביהדות השטה היא שלילת התארים כחלק מ'עלם אלתוחיד' (מדע הייחוד - שמטרתו לרומם את ה' כמה שיותר מעל המציאות) ובאורם בדרך של משל ונמשל / דרך אלגורית, בדומה לשיטת המעתזלה.