באמת התחבטתי מאוד בשאלה הזאת כשחקרתי את סיפור הבריאה... (ראו את השיעורשת שהעברתי בנושא, אני לא מוצא אותו כרגע אבל הוא איפשהוא באתר...)
אני לא ידעתי שזה הפירוש של השד"ל, אבל חשבתי באמת בכיוון שלו, ש "דברה התורה בלשון בני אדם", וחלקה את העולם לשניים - לפי ראות האדם - "בראשית ברא א-להים את השמים ואת הארץ", מה שאנחנו מרגישים, דורכים עליו, זה הארץ, ומה שאנחנו רואים, או לא רואים (במקרה של הכוכבים ביום למשל) זה מוגדר כ"שמים" - אולי זה עונה לשאלה על "שמיא" בארמית, שזה גם שם לכוחות הקב"ה, דברים שלא מרגישים פיזית,
אבל לפעמים רואים... אולי כמו השמים.
בכל אופן, להסתדר עם שאר הפסוקים, הסברתי לרוב כמו הספר "בראשית ברא" של פרופ' נתן אביעזר המתייחס לפירוש מדהים על הבריאה, פירוש מדעי!
אפשר להסביר בצורה כזאת את המים שמעל ומתחת לשמים,
כי הרי - "ויקרא אלהים לרקיע שמים " - כתוב המים אשר מעל\מתחת לרקיע...
זה מתאים, כי הרקיע זה ממש תיאור של איך שהשמים נראות לנו, מין מרבד כזה פרוש למעלה, בלתי מושג, בלתי ניתן להבנה... (עד היום שאלה פשוטה כל כך לכאורה כמו למה השמים כחולים, תשובתה אינה ברורה בכלל למדענים), מה שאולי מסביר למה מתארים שמים כמקום משכן ה'...
נגיד שמתחת לשמים, זה מה שאנחנו רואים שיורד מהשמים, גשם, עננים, אוקיינוסים וכדומה, כמאמר הפסוק: "ויאמר אלהים יקוו המים מתחת השמים אל מקום אחד ותראה היבשה ויהי כן" ומה שנקווה אל מקום אחד על פי הפירוש המדעי המרתק, זה האוקיינוסים, כשחשפו את היבשה! (מבוסס מדעית באופן יפה ב"בראשית ברא")
ומעל לשמים, אלה אולי המים במערכת השמש,
כי הרי איך יכולה התורה להסביר לפשוטי העם של פעם על המצאות כוכבי לכת ושביטים במערכת השמש?
אולי על ידי הצגת מרכיב משותף, כי הרי אף אחד לא היה צריך לדעת על כאלה דברים פעם.
והיום הרי אנחנו יודעים על כמויות עצומות של מים בכוכבי הלכת הגדולים, ובכמויות אדירות בשביטים.
http://www.hidabroot.org/Site/ARDetile.asp?id=7510&Catogory=18&SubID=7431דרך אגב, אני לא יודע למה ציינו בקישור הזה את זמיר כהן ככותב המאמר , כי זה כמעט מילה במילה מהספר "בראשית ברא"...
ושימו לב כמה מקומות בבריאה מראים על השמים כרקיע, כמקום שמכיל את כל מה שאראל אמר:
בראשית א14: "ויאמר אלהים יהי מארת ברקיע השמים להבדיל בין היום ובין הלילה והיו לאתת ולמועדים ולימים ושנים"
בראשית א15: "והיו למאורת ברקיע השמים להאיר על הארץ ויהי כן"
בראשית א17: "ויתן אתם אלהים ברקיע השמים להאיר על הארץ"
בראשית א20: "ויאמר אלהים ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף על הארץ על פני רקיע השמים"
נראה לי שכל כך הרבה דברים מכיל המושג "שמים",
משום שזה אחד מ2 היסודות בבריאה:
"אלה תולדות השמים והארץ בהבראם ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים"
ארץ ושמים, 2 העולמות, הארץ, העולם "שלנו" שאנחנו מתהלכים בו, והשמים, העולם הבלתי מושג, דברים ל12: "לא בשמים הוא לאמר מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו וישמענו אתה ונעשנה" , דברים ל4: "אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלהיך ומשם יקחך"
ובאמת: בראשית יד22: "הרמתי ידי אל ה' אל עליון קנה שמים וארץ".