מאת: אהובה קליין
פרשת נח- מי היו נח ובניו- ובמה שליחותם?
מאמר: מאת: אהובה קליין.
פרשת נח קרויה על שמו - לפי שהיה צדיק בדורו ונבחר על ידי האלוקים להמשיך את קיום המין האנושי - בזמן שנגזרה הגזרה להביא מבול על העולם.
כאשר לנח מלאו חמש מאות שנה , ילדה לו אשתו נעמה שלושה בנים: שם, חם ויפת – כפי שהכתוב מתאר זאת: "אלה תולדות נח , נח איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך נח : ויולד נח שלושה בנים: את שם את חם ואת יפת": [בראשית ו, ט- י]
השאלות הן:
א] מי היה נח ובמה ייחודו?
ב] מה אפיין את שלושת בני נח: שם, חם ויפת?
תשובות.
נח.
נח מוזכר לראשונה בסוף פרשת בראשית: "ויחי למך שתיים ושמונים שנה ומאת שנה ויולד בן: ויקרא את שמו נח לאמור: זה ינחמנו ממעשנו ומעיצבון ידינו מן- האדמה אשר אררה ה'"
רש"י מאיר את תשומת ליבנו: כי לא נאמר "ויולד את נח", אלא נאמר: "ויולד בן" מכאן ניתן ללמוד: בן- מלשון בניין – לפי שממנו - מנח נבנה העולם.
משמעות השם נח על פי רש"י:
א] נח מלשון "הנחה"-הכוונה: "יניח ממנו עיצבון ידינו, לפי שמבריאת העולם עד בואו של נח לא היו להם כלי מחרישה לעבוד את האדמה, והנה כאשר נח הופיע ,הוא הכין להם את כלי העבודה וכך הקל על העיצבון שהיה להם בעבודת האדמה.
ב] עד הופעת נח האדמה הייתה מצמיחה קוץ ודרדר- מתוקף הקללה שחלה על האדם בגלל חטאו , אבל בימי נח- נחה האדמה מקללה זו.
רש"י שואל גם : מדוע נח הוליד את בניו בגיל יחסית מבוגר- חמש מאות שנה? וזאת בהשוואה לדורות קודמים שזכו להולדת בנים כבר בגיל מאה?
הטעם הוא: הקב"ה אמר: הרי המבול עתיד לבוא על העולם ולהשמיד את הרשעים, אם כן מה יעלה בגורלם של בני נח? אם רשעים הם ימותו במבול ויהיה רע לאביהם הצדיק, אם יהיו צדיקים יהיה מצב שנח יצטרך להקים הרבה תיבות- עבורו ועבור כל בניו- לכן עיכב ה' את ריבויו של נח ומיעט גם את מספר בניו. והוליד את בניו בהיותו בן חמש מאות שנה.
מעניין כי בפסוק האחרון של פרשת בראשית, נאמר: "ונח מצא חן בעיני ה' " [שם ו, ח]
הרמב"ן מפרש: נח מצא חן בעיני ה' - לפי שכל מעשיו היו נעימים ונאים, כמו שנאמר על יוסף : "וייתן חינו בעיני שר בית הסוהר" [ בראשית ל"ט, כ"א] או, "ותהי אסתר נושאת חן בעיני כל רואיה" [מגילת אסתר כ, ט"ו] בעוד ששאר בני דורו של נח – מעשיהם גרמו לעצב בעיני ה' ,הרי נח לעומתם מצא חן בעיני ה' והסיבה לכך, כי היה איש צדיק תמים.
רבינו בחיי מסביר: כי נח מצא חן בעיני ה' , מכאן ניתן להבין את העונש של הרשעים שנמחו במי המבול, ומנגד שכרו של נח הצדיק שניצל מהכליה.
על כך אמר שלמה המלך:" נבחר שם מעושר רב, מכסף ומזהב חן טוב" [משלי כ"ב]
רבינו בחיי מוסיף ואומר: הכתוב מציין בנח שלוש מעלות שהן בניגוד לבני דורו :
א] היה צדיק במעשיו ,לא איש חמס כבני דורו, שעליהם נאמר: "ותימלא הארץ חמס"
ב] נח היה תמים- כלומר שלם בכל מידותיו. בהמה שאין בה מום נקראת בלשון הכתוב: תמימה כמו שנאמר על פרה אדומה: "פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום" [במדבר י"ט] והמום אצל האדם: היא המידה המגונה. ולנוח לא הייתה שום מידה מגונה.
ג] "את האלוקים התהלך נח" , מידת ההתהלכות נמצאה רק אצל יחידי הדור.
בני נח = שם, חם ויפת.
חם- רש"י מדגיש : כי למרות שהכתוב עדיין לא תיאר את תולדות בני נח, מודגש כי: חם הוא אבי כנען והסיבה לכך: לפי שכאשר השתכר נח באוהלו והיה ללא כסות, חם ראה זאת ויצא לספר על כך לאחיו, כאשר נח התעורר משיכרונו קילל את כנען – בנו של חם:"...ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו.." [בראשית ט, כ"א.]
רש"י מביא עוד סברה של רבותינו האומרים: כי כנען היה הראשון שראה את נח באוהלו ורץ וסיפר על כך לאביו וגרם לכך שיבוא לאוהל ויראה זאת במו עינו, לפיכך הוזכר שמו וגם קיבל קללה מנח.
בנוגע לראיה: "וירא חם אבי כנען את ערוות אביו ויגד לשני אחיו" [שם ט, כ"ב] על כך נחלקו חכמים:
יש אומרים: כי הזיק לנח עד כדי כך שלא יוכל להוליד בנים בהמשך.
ויש הסוברים :שמלבד זאת עשה באביו מעשה תועבה [מסכת סנהדרין ע] [ב" ר]
שם ויפת.
שם הוזכר הראשון למרות שלא היה הבכור, אלא יפת היה הגדול והיה ראוי יפת שיוזכר לפני אחיו?
על שאלה זו עונה רש"י בשני פירושים:
א] שם היה צדיק ועלה על אחיו עם מידותיו הטובות.
ב] הוא נולד מהול.
בזמן שנח השתכר, מסופר כי שם ויפת לקחו את השמלה הלכו אחורנית וכיסו את אביהם- כפי שהתורה מתארת זאת: "וייקח שם ויפת את- השמלה וישימו על- שכם שניהם וילכו אחורנית ויכסו את ערוות אביהם ופניהם אחורנית וערוות אביהם לא ראו" [שם ט, כ"ג]
למרות ששניהם השתתפו במשימה זו הרי כתוב בלשון יחיד: "ויקח" במקום: "וייקחו"- בלשון רבים. מכאן רש"י מסיק: כי היה הבדל מהותי בהתנהגות בין שם ויפת, שם התאמץ יותר מאחיו יפת, ועיקר המצווה נעשתה על ידו ויפת רק עזר לו.
היות ושם התאמץ יותר בכך שנהג כבוד באביו לכן זכו[בני ישראל היוצאים מזרעו] לכיסוי של כבוד- טלית של ציצית, ויפת שגם הוא לקח חלק במצווה – זכה לקבורת בניו שהוא כיסוי של כבוד לאדם לאחר מותו, כפי שנאמר:" אתן לגוג מקום שם קבר"[יחזקאל ל"ט י"א] זוהי נבואה על מלך מגוג שיעלה למלחמה בישראל וחייליו יפלו על הרי ישראל ויזכו לקבורה שם. ומגוג – הוא שייך לבני יפת- כפי שהכתוב מציין: "בני יפת גומר, ומגוג ומדי ויון ותובל.... " [שם י, ב]
חם- שביזה את אביו, נענש מידה כנגד מידה: כפי שנאמר על זרעו:" כן ינהג מלך אשור את שבויי מצרים ואת גלות כוש נערים וזקנים ערום ויחף וחשופי שת..." [ישעיהו ב, ד]
ההסבר לכך: כאשר כוש ומצרים יפלו בידי מלך אשור כשבויי מלחמה, יובילם כשהם ערומים ויחפים בביזיון גדול וכוש ומצרים שייכים לבני חם.
ושואל רש"י מדוע נח קילל את חם בעבדות בנו כנען? התשובה לכך היא: מידה כנגד מידה, חם שגרם לאביו שלא יוכל להביא עוד בן רביעי אשר בעתיד יעזור לו לעת זקנתו ובלית ברירה נוצר מצב שהאחים הגדולים-שם ויפת- נאלצו לשרת אותו, על כך נענש כנען הנכד -וישמש את זרעם של שם ויפת.
ומדוע חם סירס את נח? לפי שאמר בליבו: הרי האדם הראשון היו לו שני בנים טרם נולד שת , קין הרג את הבל בגלל ירושת העולם ואילו נח אבינו יש לו כבר שלושה בנים והוא מעוניין בבן רביעי?
לעומת זאת ,נח בירך את שם על ידי שבירך את ה' שבעתיד עם ישראל שהם מזרע שם –יזכו להתנחל בארץ כנען ועליהם תשרה השכינה.
יפת קיבל ברכה שה' ירחיב את גבולו, אך לא יזכה להשראת השכינה באוהלו, לפי שכורש מלך פרס שהיה מבני יפת בנה את בית המקדש השני והשכינה לא שרתה שם במלואה, אלא השכינה שרתה רק בבית המקדש הראשון שנבנה על ידי שלמה המלך- שהיה מבני שם.
רבינו בחיי אומר: כי שם זכה למעשה לשתי ברכות:
א]ברכת השראת השכינה.
ב] ברכת התורה- דבר מיוחד שלא זכתה בכך שום אומה.
לסיכום, לאור האמור לעיל, ניתן ללמוד מהפרשה: כי על נח ובניו הוטלו שליחויות חשובות:
נח שימש דוגמא אישית לדורו ומילא את שליחותו נאמנה- על ידי שבנה את התיבה במשך שנים רבות והיה מזהיר את דור המבול שיחזרו בתשובה.
שם, נחשב לצדיק בעל מעלות טובות ,לפי שזכה שממנו יצא אבי האומה- הלוא הוא אברהם אבינו.
יפת זכה לך- שצאצאיו בנו את בית המקדש השני [הכוונה לכורש]
חם- מייצג את כוש ומצרים.
מתברר שלכל אדם יש ייעוד בעולם הזה ועליו למלא את שליחותו נאמנה בהתאם לציווי: "קדושים תהיו"
הבה נייחל שעם ישראל ימלא את ייעודו כראוי וישמש אור לגויים כדברי הנביא ישעיהו:
"והלכו גויים לאורך ומלכים לנוגה זרחך" [ישעיהו ס, ב]