משלי טו30: "מְאוֹר עֵינַיִם יְשַׂמַּח לֵב, שְׁמוּעָה טוֹבָה תְּדַשֶּׁן עָצֶם
"
מראה נעים,
המאיר את
העיניים,
משמח את
הלב;
ושמועה טובה, נעימה לאזניים,
מדשנת, מחזקת ומשפרת את בריאות
העצם (הגוף).
עצות
דברים שאדם רואה ושומע יכולים לשפר את בריאותו הנפשית והגופנית:
גם
מאור עיניים וגם
שמועה טובה משמחים את הלב, ומתוך כך מחזקים את בריאות העצמות והגוף כולו, שהרי,
משלי יז22: "לֵב שָׂמֵחַ יֵיטִב גֵּהָה
" (פירוט).
מה צריך לראות ולשמוע, כדי לשפר את השמחה ואת הבריאות?
רש"י פירש שני פירושים:
1. "לפי פשוטו - כמשמעו, דבר שהוא תאוה למראות
עיניים
משמח
הלב ומצחצח תוגת הלב, כגון גן ירק ונהרות המושכים
",
כלומר, המראות המשמחים הם מראות יפים ונעימים מבחינה חומרית - במיוחד נופים יפים; ולפי זה יש
לפרש את המשך הפסוק - קולות יפים נעימים, כגון מוסיקה טובה או ציוץ של
ציפורים, משמחים ומתוך כך מחזקים את בריאות הגוף.
2. "מאור עיניים בתורה... ששואלין ממנו דבר ויודע מה להשיב
",
כלומר, המראות המשמחים הם מראות יפים ונעימים מבחינה רוחנית; כשאדם "רואה"
בליבו את האמת, "רואה" את התשובה הנכונה מבעד לערפל של הספק, זה משמח את
ליבו. ולפי זה יש לפרש את המשך הפסוק - כשאדם שומע דברי חכמה, דברי אמת,
גם זה משמח אותו, ומתוך כך מחזק את בריאותו.
3. ע"פ דעת מקרא, הביטוי
מאור עיניים מציין מבט של חיבה ואהבה, כמו הביטוי הדומה
מאור פנים או
סבר פנים יפות,
איוב כט24: "וְאוֹר פָּנַי לֹא יַפִּילוּן
",
משלי טז15: "בְּאוֹר פְּנֵי מֶלֶךְ חַיִּים
" (פירוט); לפי זה,
שמועה טובה היא בשורה טובה או דברי מחמאות ושבח.
והמסקנה: אם אתם עצובים -
- לכו לטייל, ראו נופים יפים והקשיבו לציוץ הציפורים; או הסתכלו בציורים יפים ושמעו מוסיקה טובה.
- קראו דברי חכמה והקשיבו להרצאות מעניינות;
- שהו בקרבתם של אנשים טובי לב, שמחייכים אליכם ונותנים לכם מחמאות.
הקבלות
1. יישום מעשי לעצות אלו מצאנו אצל שאול. שאול היה עצוב, היתה עליו רוח רעה, ומשרתיו חיפשו פתרון:
-
שמואל א טז18: "
וַיַּעַן אֶחָד מֵהַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר: 'הִנֵּה רָאִיתִי בֵּן לְיִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי,
יֹדֵעַ נַגֵּן, וְגִבּוֹר
חַיִל,
וְאִישׁ
מִלְחָמָה,
וּנְבוֹן דָּבָר,
וְאִישׁ תֹּאַר,וה' עִמּוֹ
".
הנער הציע להביא את דוד, שהיה גם יפה תואר, גם ידע לנגן יפה, וגם ידע לדבר דברי תבונה. והעצה אכן הועילה:
-
שמואֶל א טז23: "
וְהָיָה בִּהְיוֹת רוּחַ אֱלֹהִים אֶל שָׁאוּל, וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר, וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל, וְטוֹב לוֹ, וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה
".
2. יישום מסוג אחר מצאנו אצל אספסיינוס מלך רומי:
על-פי הפשט, המילה
עצם היא משל לכל "בנייני הגוף וכוחות גשמיות
"
(מלבי"ם), אך באופן מילולי הכוונה לעצם ממש,
שמועה טובה תדשן עצם = כשאדם שומע שמועה טובה, העצמות שלו משמינות ומתנפחות. כך סיפרו על אספסיינוס, המצביא הרומאי שצר על ירושלים בזמן המרד הגדול: תוך כדי שהוא נועל את נעליו, בין נעל אחת לשניה, הגיע שליח מרומי ובישר לו שהקיסר מת והוא נבחר להיות הקיסר החדש. הוא לא הצליח לנעול את הנעל השניה, ולא הצליח לחלוץ את הנעל הראשונה. רבן יוחנן בן זכאי, שבדיוק עמד לפניו לאחר שברח מהעיר הנצורה, הסביר לו, שכתוצאה מהשמועה הטובה ששמע, עצמותיו השמינו. הוא הציע לו לפתור את הבעיה בעזרת פסוק אחר מספר משלי,
משלי יז22: "וְרוּחַ נְכֵאָה תְּיַבֶּשׁ גָּרֶם
" (פירוט) - יביאו לפניו אדם שהוא שונא, שיכניס אותו לדיכאון, וכך העצמות שלו יתייבשו ויחזרו לגודלן הטבעי...
(בבלי גיטין נו ב,
איכה רבה א לא).
3. בתנ"ך, מאור פנים הוא בעיקר אור פני ה':
אם כך, היישום המלא של פסוק זה יהיה רק "
כאשר המלך
הקדוש יהפוך
אור עיניו לעומתן של ישראל, שלא יהיו עוד בבחינת הסתרת פנים,
אז ישמח את ליבם, כי בוודאי כל העצב שלהם אינו אלא מצד הסתרת פנים כידוע,
והעצב הוא שגרם שבשרם כחש... כי כל ענייני הגוף הולכים אחרי הלב... אם הלב
דואג ועצב, אין מתום בבשר... וכאשר תבוא
השמועה הטובה לישראל, שיאמר להם ה'
יתברך
כי עתה ראיתי בעיניי, תהיה מייד
שמחה גמורה
בליבם...
"
(רמ"ד וואלי).
---
גם הפסוק הבא מדבר על ראיה ושמיעה,
משלי טו31: "אֹזֶן שֹׁמַעַת תּוֹכַחַת חַיִּים - בְּקֶרֶב חֲכָמִים תָּלִין
": הפסוק מדבר על אדם ששומע תוכחות הנותנות לו חיים,
ואז הולך ללון ולשהות בקרבת החכמים, על-מנת שיוכל גם לראות אותם וללמוד
ממעשיהם. הסמיכות בין הפסוקים מחזקת את פירוש 2 שהובא למעלה, שלפיו הראיה והשמיעה מתייחסות לעניינים שכליים ורוחניים. האם יש קשר נוסף בין הפסוקים?
1. ע"פ מלבי"ם, פסוק 30 הוא משל לפסוק 31:
- כשם שבדברים חומריים, האדם
אינו מסתפק בשמיעה אלא רוצה גם לראות את היופי שמאחרי הקולות,
- כך גם
בעניינים הרוחניים, לא צריך להסתפק בשמיעה של תוכחות ובלימוד תיאורטי, אלא
צריך גם לראות את החכמים, כדברי חז"ל "
גדול שימושה של תורה יותר מלימודה
", "כי ראיית העין פועלת יותר משמיעת האוזן
".
2. וע"פ הרב יונה גירונדי
(בספר "שערי תשובה"), פסוק 31 הוא מסקנה מעשית מפסוק 30:
- פסוק 30 מלמד אותנו להכיר טובה לה' על כך שנתן לנו את חוש הראיה והשמיעה, הנותנים לנו שמחה ובריאות;
- פסוק 31 מלמד אותנו שיש להשתמש בחושים הללו, שקיבלנו במתנה מה', רק למטרות חיוביות, כגון לשמוע תוכחות וללמוד מחכמים.
וכך כתב החפץ חיים: "
כמו שבשמיעת דברים טובים האדם מקיים בזה כמה עשרות מצוות בכל יום, כמו עניית אמן, יהא שמה רבה וברכו, וקדושה ועניית כל האמנים, כן, חס ושלום, שמיעת דבר רע פועלת הרבה על נפש האדם... אם האדם בעודו בחייו קלקל חוש השמיעה שלו בתמידות, והשתמש בו לדברים אסורים, יידע כי לעתיד לבוא לא יהיה לו כוח באזניו לשמוע דברי אלקים חיים
"
(שמירת הלשון ב ל).
לעיון נוסף
מאמרים נוספים - באדיבות
גוגל
-
מאור עיניים (צ'רנוביל) ג€“ ויקיפדיה: שני החיבורים נקראו על-שם הפסוק: "מאור עינים ישמח לב " אשר נאמר על התורה, והוא גם ה"פסוק" של שמו הראשון, ושני שמותיו המחובריםג€�ג€�.
... (cache)
-
מאור עינים (טשערנאביל) ג€“ �יקיפּעדיע: די צוויי חיבורים ווערן גערופן אויפן נאמען פונעם פסוק: "מאור עינים ישמח לב " וואס מיינט די תורה.
... (cache)
-
לב = אמצע הגוף והנפש, מקום המחשבות:
... משלי טו30: "מאור עינים ישמח לב שמועה טובה תדשן עצם" (פירוט); משלי טו32: "פורע מוסר מואס נפשו, ושומע תוכחת קונה לב" (פירוט); משלי טז1: "לאדם מערכי
... (cache)
-
תורת אמת אתר יהדות מרוקו, ל"ג בעומר: והכי כתיב: "מאור עינים ישמח לב " אלו דברי תורה שמאירין עיניו של האדם ומשמחים לבו,. שנאמר "פיקודי ה' ישרים משמחי לב". בגמרא בעירובין אמרו:א"ר שמואל בר נחמני
... (cache)
-
מוהר"ן - בעניין ראש השנה: וזהו בחינת שמחה, בחינת (משלי ט"ו): "מאור עינים ישמח לב ", הינו בחינת תקון השמחה, שהוא חזוק המלאך כנ"ל. גם הראה בשלמות זה בחינת תקון המשפט, כי מקום המשפט הוא
... (cache)
-
על חידושי תורה ניסן התש"ס 245 האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך...:
... השמחה שעליה אומר החכם מכל אדם: "מאור עינים ישמח לב" (משלי ט"ו ל') והשגנו אז משמעות דברי חז"ל: "והיו הדברים שמחים כנתינתם מסיני" (ירושלמי פרק ב' דחגיגה).
... (cache)
-
מוסדות תיקון המידות - ספרי אנ"ש פורים:
וזה בחי' גודל השמחה של פורים כי נתגלה אור גדול בעולם וזוכין כל ישראל
לראות בעינים פקוחות על אור החכמה והשכל שיש בכל דבר שזה בחי'
מאור עינים ישמח לב ונאמר
... (cache)
-
"דו מאמע רחל": כתב בספה"ק
מאור עינים (ישמח לב יומא כט), "שאם יראה הרואה. שהתפלל על איזה דבר ולא הועילה תפילתה אל יתייאש מלהתפלל עוד,. אלא יקוה ויחזיר ויקוה כמ"ש בש"ס,
... (cache)
-
עמוד 1: באג"ק (ה, עמ' י) כותב רבינו את הפס' השייך לשם "מנחם", שהוא "
מאור עינים ישמח לב ושמועה טובה תדשן עצם". ויש להעיר, שבקרא (משלי טו, ל) כתיב "שמועה" (בלי וא"ו).
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - משלי:
מאור עינים ישמח לב
אלו בעלי תורה שהם מאירים עיניו של אדם ומשמחין לבו שנאמר מצות ה' ברה
מאירת עינים. שמועה טובה תדשן עצם, אף כך דברי תורה משמחין לבו של אדם
... (cache)
-
Listings of Auction Items: [Chassidim] R. Menachem Nachum of Chernoble, Me'or Eineim - Yismah Lev,
מאור
עינים - ישמח לב, Lvov, Chava Grossman, 1848
... (cache)
-
Listings of Auction Items: [Hasidim] R. Menahem Nahum Twersky, Me'or Einayim - Yismah Lev,
מאור עינים -
ישמח לב, Lemberg, Chawe Grohssmann, 1848
... (cache)
-
more "מאור עינים ישמח לב ":
-
קטלא קניא: שמועה טובה תדשן עצם:
שמועה טובה תדשן עצם.
מיט גרס פרייד געבן מיר איבער פאַרן עולם אַז נאָך אַסאַך השתדלות פון די
עסקנים שליט"א אונטער דער עינא פּקיחא פון אַ צוות פון
... (cache)
-
כל תורת השמחה ג€“ על רגל אחת!: נֶפֶשׁ בְּרָכָה תְדֻשָּׁן - כי "תדושן" הוא משמועה טובה, ומחמת זה שמח לבו וידושנו עצמותיו, כמו שכתוב '
שמועה טובה תדשן עצם'.... (cache)
-
"Likutei Mohoron": וזהבחינת (שם ט"ו): "שמועה טובה תדשן עצם ", שעל~ידי בחינת שמועה טובה, שהיא בחינת רעמים, שמשם בחינת מים קרים, שהם מחיין ומבריאין הנפש כנ"ל,
... (cache)
-
datilin - דתילי נשי,הפורטל המוביל לאשה הדתית בישראל - פרשת יתרו: בספר משלי, מלמדנו שלמה המלך ""
שמועה טובה תדשן עצם ", ו"אזן שומעת תוכחת חיים בקרב חכמים תלין" (משלי ט"ו). בכוחה של שמיעה אחת בלבד לעורר את האדם ולחזק את
... (cache)
-
ראיה ושמיעה בספר משלי: משלי טו30-31: "מאור עיניים ישמח לב,
שמועה טובה תדשן עצם. אוזן שומעת תוכחת חיים; בקרב חכמים תלין ". במקום השני, הדגש הוא על הראיה:
... (cache)
-
נתיבות הש"ס - נושאים ומקבילות בתלמוד הבבלי | נתיבות הש"ס | מועדים...: אמר ליה - לא תצטער, שמועה טובה אתיא לך דכתיב '
שמועה טובה תדשן עצם '. אלא מאי תקנתיה? ליתי איניש דלא מיתבא דעתך מיניה ולחליף קמך, דכתיב 'ורוח נכאה תיבש גרם'.
... (cache)
-
כיפה > יהדות - הדפסת מאמר: אמר לו ר' יוחנן בן זכאי: "אל תצטער, שמועה טובה באה לך כמו שכתוב: "שמועה טובה
תדשן עצם..." אמר לו אספסיינוס: "אני הולך לרומא ויגיע מפקד אחר במקומי - מה בקשתך
... (cache)
-
רעדן:ביל גייטס ג€“ �יקיפּעדיע: (זע אונטערן קעפל "
שמועה טובה תדשן עצם ") ג–÷רוניג—„ 19:16, 27 יאַנואַר 2008 (UTC). דער חסידישער אפגעפארענער אויפגעקלערטער קטלא קניא האט אנגעהויבן צו שרייבן
... (cache)
-
הדרת ה"אחר" או התרת הספק לטובתו? יאיר רונן, משה קליין: מאור עיניים ישמח לב,
שמועה טובה תדשן עצם (משלי טו;(30, מאור עינים - הארת עינים בדבר המסופק. ישמח לב - כי אין בעולם שמחה כהתרת הספקות (מצודת דוד משלי
... (cache)
-
Yeshiva.org.il - ביקור חולים:
שמועה טובה תדשן עצם 'וירא וירץ לקראתם', אומרים חז"ל שראו המלאכים שאברהם אבינו היה מחליף
לעצמו תחבושות לברית המילה ולא היה יכול לזוז (עיין רש"י פרק יח פסוק
... (cache)
-
אל תירא עבדי יעקב: 12 ינואר 2009
... רבן יוחנן בן זכאי הסביר לו את מה שארע על פי הפסוק במשלי - "שמועה טובה תדשן עצם" (משלי טו,ל). הוא מסביר לו כי כיון שבין נעילת הנעל הראשונה
... (cache)
-
חדשות מחלקה ראשונה - News1: מאגדות החורבן: 30 יולי 2009
... אמר לו הרבי "בוודאי הגיעה אליך בשורה טובה, שנאמר במשלי: 'שמועה טובה תדשן עצם '. "ומה אעשה לנעל הסוררת?" שאל הקיסר. אמר לו הרבי: "יביאו לפניך
... (cache)
-
עופרת יצוקה | הרמטכ"ל גבי אשכנזי: מחבלים במדי צה"ל ניסו לפגוע...: דגלי כניעה לבנים מעל הבתים בעזה (לת),
שמועה טובה תדשן עצם, |, 20:25, 13/01/09. 54. קרובי המישפחה של הרמטכ"ל מתבקשים להביע את אהדתם בפורום אחר!
... (cache)
-
חורבן בית המקדש השני: 27 יולי 2008
... אמר לו: "שמועה טובה תדשן עצם ", השמועה הטובה ששמעת שנהיית מלך הרחיבה את רגליך, ולכן אינך יכול להוציא את רגלך האחת מהנעל, ולהכניס את רגלך
... (cache)
-
חורבן בית המקדש השני (הרב יוסף ויצמן): אמר לו: "שמועה טובה תדשן עצם ", השמועה הטובה ששמעת שנהיית מלך הרחיבה את רגליך, ולכן אינך יכול להוציא את רגלך האחת מהנעל, ולהכניס את רגלך השניה לנעלך.
... (cache)
-
פֶּרֶא אדם חושב - קונפוציוס, החתול הדאואיסט, וערב ירושלמי לכבוד...: 23 פברואר 2009
...
שמועה טובה תדשן עצם. מאוד נשמח לראותך הערב ומובטחני כי גם קווי התחבורה הציבורית יגילו אף יעלוזו על התלמיד החכם הבא בקרבם
... (cache)
-
הדרת ה"אחר" או התרת הספק לטובתו?: מאור עיניים ישמח לב,
שמועה טובה תדשן עצם)משלי טו, 30(;. מאור עינים ג€” הארת עינים בדבר המסופק. ישמח לב ג€” כי אין. בעולם שמחה כהתרת הספקות)מצודת דוד משלי(.
... (cache)
-
מםע נפתל אל שורש האני: לנעול את נעליו כשבאו לומר לו שאביו מת, כי
שמועה טובה תדשן עצם ... (עמ 224). המספר מוסיף ואומר: ווי ומיט דאס אלץ איז איצט געווען: דער רבי ר משה
... (cache)
-
רבד חתפו רעש: לב
שמועה טובה תדשן עצם.,". 55. סופי תיבות.: רמ. ח".;. רמ. "ח איברים יגילו. 56. עוד הסבירו חסידי אשכנז.: ". מצוות עשה עולין רמ. "ח כנגד רמ
...
-
Chabad Info | חב"ד אינפו - חדשות חב"ד | חב"ד אינפו עוזר לכם בהקטנת...: רבני קונגרס הרבנים 'פיקוח נפש', יצאו בפסק הלכה מיוחד בו הם קוראים לקבוע את יום מותו של ערפאת, כיום גילה ושמחה לעם ישראל: "שמועה טובה תדשן עצם, שחלאת המין
... (cache)
-
אוצר המשלים והפתגמים / ישראל חיים טביוב:
שמועה טובה תדשן עצם
(משלי ט"ו, ל). גם בהלצה, כפשוטו: משמחת הבשורה מתדשנים האיברים (ולכן אין
הבגדים הולמים עוד). וכן אמר ר' יוחנן בן זכאי לאספסינוס (עי' גטין
...