ירושלים היתה לנידה

קוד: ביאור:איכה א8 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

איכה א8: " חֵטְא חָטְאָה יְרוּשָׁלַים, עַל כֵּן לְנִידָה הָיָתָה; כָּל מְכַבְּדֶיהָ הִזִּילוּהָ, כִּי רָאוּ עֶרְוָתָהּ; גַּם הִיא נֶאֶנְחָה, וַתָּשָׁב אָחוֹר "

ירושלים חטאה שוב ושוב, ועל-כן היתה לנידה - נחשבה טמאה בעיני ה' ובעיני הגויים;   כל האנשים שבעבר כיבדו אותה, עכשיו מזלזלים בה, כי ראו אותה מגלה את ערוותה בהפקרות;   גם היא נאנחה מכאב כנידה, ושבה לאחור מרוב בושה.

---

הפסוק מתמקד בירידת המעמד של ירושלים, מעיר נכבדת לעיר בזויה ומושפלת. חטאינו, במיוחד בתחום העריות, גרמו לעמים שמסביבנו לזלזל בנו.

דקויות

חטא חטאה - לא כתוב איזה חטא בדיוק; החזרה על השורש חטא באה להדגשה ולחזרה - חטאה שוב ושוב (כמו בפסוק 2: " בכו תבכה " - בוכה שוב ושוב) .

נידה - המילה מופיעה בכתיב זה רק כאן, ולפי הכתיב, היא מהשורש "נוד" שעניינו תנודה ונדידה, כמו בראשית ד12: " נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ " ( רש"י) , וכמו שחזה אחיה השילוני על מלכות ישראל בימי ירבעם בן נבט, מלכים א יד15: " וְהִכָּה ה' אֶת יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר יָנוּד הַקָּנֶה בַּמַּיִם, וְנָתַשׁ אֶת יִשְׂרָאֵל מֵעַל הָאֲדָמָה הַטּוֹבָה הַזֹּאת אֲשֶׁר נָתַן לַאֲבוֹתֵיהֶם; וְזֵרָם מֵעֵבֶר לַנָּהָר, יַעַן אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת אֲשֵׁרֵיהֶם מַכְעִיסִים אֶת ה' " ( פירוט).

אולם, צליל המילה דומה מאד למילה נִדָּה , המציינת טומאה וגילוי עריות,  ויקרא יח19: " וְאֶל אִשָּׁה בְּנִדַּת טֻמְאָתָהּ לֹא תִקְרַב לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ ", ויקרא כ21: " וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֵשֶׁת אָחִיו - נִדָּה הִוא, עֶרְוַת אָחִיו גִּלָּה עֲרִירִים יִהְיוּ ", עזרא ט11: " הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ נִדָּה הִיא, בְּנִדַּת עַמֵּי הָאֲרָצוֹת, בְּתוֹעֲבֹתֵיהֶם אֲשֶׁר מִלְאוּהָ מִפֶּה אֶל פֶּה בְּטֻמְאָתָם ", ועוד. וייתכן שזו המשמעות גם כאן: ירושלים חטאה, ולכן נחשבה בין הגויים כ"מדינה טמאה" ( pariah state), מדינה שכולם מתעבים אותה. וכן, בגלל החטאים שחטאה, היא התרחקה מה' " כנידה שמתרחקת מבעלה "   (רמ"ד ואלי) .  וזה מתאים להמשך הפסוק:

הקבלות


תגובות