קוד: איזה בן-הדד זה? בתנ"ך
סוג: לא גמור
מאת: צחור; אלכס
אל: שיעורשת; לא גמור
> צָּחוֹר אומר / ת :
מי
שרוצה חידת היום היא
:
> צָּחוֹר אומר / ת :
ירמיהו
מט
27
וְהִצַּתִּי
אֵשׁ בְּחוֹמַת דַּמָּשֶׂק וְאָכְלָה
אַרְמְנוֹת בֶּן הֲדָד
> צָּחוֹר אומר / ת :
איזה
בן הדד זה
> צָּחוֹר אומר / ת :
בן
טברמון או בן חזאל
> צָּחוֹר אומר / ת :
???
אליסף אומר / ת :
אותו אחד שבזמן נבוכדנצאר
> צָּחוֹר אומר / ת :
וואלה
זו בדיוק השאלה
אליסף אומר / ת :
שניהם היו בזמנו ?
> צָּחוֹר אומר / ת :
אלכס
אומר שלא
> צָּחוֹר אומר / ת :
אתה
יודע משהו
?
אלכס אומר / ת :
אמרתץי שזה לא בן חזאל
> צָּחוֹר אומר / ת :
שיש
בין חזאל לנ
"
נ
מאה שנים
אלכס אומר / ת :
יותר אפילו בהרבה
> צָּחוֹר אומר / ת :
יכול
להיות שחרבן ארם היה לפני חרבן שומרון
?
אלכס אומר / ת :
יש אחרי את שושלת יהוא שזה 4 מלכים ובסוף נחרבת שומרון , שזה היה בתקופת חזקיהו , אחרי חזקיהו יש את מלכות מנשה 55 שנה ואת אמון ואת יאשיהו יואת בניו שזה סה " כ יותר ממאתיים שנה בסוף
> צָּחוֹר אומר / ת :
האם
יכול להיות שארם נחרבה לפני כן
?
> צָּחוֹר אומר / ת :
חוצמזה
ירמיהו מט
27
וְהִצַּתִּי
אֵשׁ בְּחוֹמַת דַּמָּשֶׂק וְאָכְלָה
אַרְמְנוֹת בֶּן הֲדָד הפסוק מדבר על
ארמונות של בן הדד לא דוקא עליו עצמו
> צָּחוֹר אומר / ת :
האם
מישהו יודע אם אחד מבן
-
ההדדים
בנה ארמונות
?
אלכס אומר / ת :
בן הדד הוא בכלליות המלך של ארם בדיוק כמו שפרעה הוא מלך מצרים
אליסף אומר / ת :
נכון
> צָּחוֹר אומר / ת :
לא
נכון יש בן הדד גם לאדום
אלכס אומר / ת :
מה ? מי זה ?
> צָּחוֹר אומר / ת :
זה
כמו להגיד שירבעם הוא כזה לשומרון
אליסף אומר / ת :
אבל כאן מדובר על ארם ...
אלכס אומר / ת :
לא , זה שם שהיה ניתן למלכים בארם
> צָּחוֹר אומר / ת :
יש
בן הדד לאדום אני יכולה לחפש לך
> צָּחוֹר אומר / ת :
היו
רק שניים כאלו
> צָּחוֹר אומר / ת :
בדיוק
כמו שהיו שני ירבעמים בשומרון
> צָּחוֹר אומר / ת :
זה
לא אומר שירבעם זה שם קבוע לכל המלכים
> צָּחוֹר אומר / ת :
(
במיוחד
כשבתנ
"
ך
מצוינים שמות נוספים למלכי ארם
:
חזאל
,
הדדעזר
,
רצין
,
כושן
רשעתיים
)
> צָּחוֹר אומר / ת :
גם
נאמר
: "
וימלוך
בן הדד תחתיו
"
על
חזאל
(
לא
פסוק מדיוק
)
> צָּחוֹר אומר / ת :
לא
נאמר בשום מקום וימלוך פרעה תחת מישהו
> צָּחוֹר אומר / ת :
מל
”ב
ח
9
וַיֵּלֶךְ
חֲזָאֵל לִקְרָאתוֹ וַיִּקַּח מִנְחָה
בְיָדוֹ וְכָל טוּב דַּמֶּשֶׂק מַשָּׂא
אַרְבָּעִים גָּמָל וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד
לְפָנָיו וַיֹּאמֶר בִּנְךָ בֶן הֲדַד
מֶלֶךְ אֲרָם שְׁלָחַנִי אֵלֶיךָ לֵאמֹר
הַאֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה
אלכס אומר / ת :
כי לא מסופר לנו בתנ " ך בכלל על הסיפורים בבית המלוכה במצרים בגלל כל מני סיבות , ספרתי 4 בן הדדים
> צָּחוֹר אומר / ת :
רגע
> צָּחוֹר אומר / ת :
של
ארם
?
אלכס אומר / ת :
הדד זה היה האל שלהם , ושימי לב שיש אפילו את הדד עזר
> צָּחוֹר אומר / ת :
יכול
להיות אבל זה בטוח לא שם קבוע למלכים
> צָּחוֹר אומר / ת :
מל
”ב
יג
24
וַיָּמָת
חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַיִּמְלֹךְ בֶּן
הֲדַד בְּנוֹ תַּחְתָּיו
> צָּחוֹר אומר / ת :
זה
בפרוש שם פרטי
!
> צָּחוֹר אומר / ת :
מל
”ב
יג
3
וַיִּחַר
אַף יְקֹוָק בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּתְּנֵם
בְּיַד חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וּבְיַד
בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל כָּל הַיָּמִים
אלכס אומר / ת :
חזאל לא היה מהשושלת של המלכים להזכירך
אלכס אומר / ת :
כשהוא נהיה מלך , אז הוא קרה לבן הנולד לו בשם המוקבל שהיה לקורא למלכים
> צָּחוֹר אומר / ת :
מה
אם רצין
> צָּחוֹר אומר / ת :
מה
אם כושן רשעתיים
?
אלכס אומר / ת :
הם היו בתקופה אחרת , ארם השתנה לחלוטין , הם אפילו זזו קצת בנחלה שלהם
> צָּחוֹר אומר / ת :
(
מתי
רצין היה לפני או אחרי
?)
> צָּחוֹר אומר / ת :
(
הי
,
יש
למישהו תשובה
?
זו
היתה שאלה של חוסר ידע
)
> צָּחוֹר אומר / ת :
רצין
היה אחרי
!
> צָּחוֹר אומר / ת :
מה
שאומר שהיתה ארם אחרי בן הדד השני
(
בן
חזאל
)
> צָּחוֹר אומר / ת :
השאלה
היא האם ייתכן שארם נחרבה ונבנתה
?
> צָּחוֹר אומר / ת :
או
שכנראה מדובר רק בארמונות של בן הדד
אלכס אומר / ת :
יכול להיות שגם רצין לא היה מהשושלת
אלכס אומר / ת :
מתי היא נחרבה לפי דעתך ומתי היא נבנתה ?
> צָּחוֹר אומר / ת :
לא
יודעת
> צָּחוֹר אומר / ת :
אבל
זו יכול להיות אופציה
?
> צָּחוֹר אומר / ת :
?!
אלכס אומר / ת :
כבר אמרתי לך שהיו כמה ארם ובטוח שמהי מהן נחרבה
> צָּחוֹר אומר / ת :
נכון
> צָּחוֹר אומר / ת :
אבל
בתנ
"
ך
מוזכרות מספר
"
ארמ
"
ים
> צָּחוֹר אומר / ת :
וכנראה
ארם סתם זו אחת מהן
> צָּחוֹר אומר / ת :
לא
נראה לי הגיוני שיאמרו ארם סתם על כמה
אלכס אומר / ת :
ארם היה אדם :
אלכס אומר / ת :
בראשית י 22: " בני שם עילם ואשור וארפכשד ולוד וארם "
אלכס אומר / ת :
בראשית כב 21: " את עוץ בכרו ואת בוז אחיו ואת קמואל אבי ארם "
> צָּחוֹר אומר / ת :
נכון
וממנו
(
מאחד
מהם או משניהם לא חשוב בדיוק
)
יצא
עם
"
ארם
"
אלכס אומר / ת :
ועל שמו נקראו הרבה ערים
> צָּחוֹר אומר / ת :
באנציקלופדיה
בריטניקה אומרים שעצם ארם זה כמה שבטים
ביחד
אלכס אומר / ת :
נו את רואה
> צָּחוֹר אומר / ת :
ז
"
א
ארם צובא וארם בית רחוב ועוד כמה כל אחד
הוא שבט שמרכיב את ארם
אלכס אומר / ת :
לא
אלכס אומר / ת :
הם כמה שבטים שאולי מרכיבים עם אחד , זה מה שהתכוונת ?
> צָּחוֹר אומר / ת :
אבל
ארם צובא מוזכר בתנ
"
ך
כארם צובא וכנ
"
ל
ארם בית רחוב וכנ
"
ל
ארם נהריים
> צָּחוֹר אומר / ת :
(
וגם
ארם דמשק
)
> צָּחוֹר אומר / ת :
לכן
הגיוני שכשמוזכרת ארם סתם יהיה כנראה אחד
מהם
> צָּחוֹר אומר / ת :
הבולט
ביותר
אלכס אומר / ת :
לא
אלכס אומר / ת :
אפשרות אחרת :
אלכס אומר / ת :
ארם זה עם ולפעמים לאחר שאומרים את שם העיר מזכירם את הארץ שהעיר שייכת אליה
אלכס אומר / ת :
כמו אני שואל אותך : צחור איפה את גרה ? ואת עונה לי אני גרה בירושלים , ישראל
> צָּחוֹר אומר / ת :
לא
נכון דוגמא
:
שמ
”ב
ח
5
*2
וַתָּבֹא
אֲרַם דַּמֶּשֶׂק לַעְזֹר לַהֲדַדְעֶזֶר
מֶלֶךְ צוֹבָה וַיַּךְ דָּוִד בַּאֲרָם
עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף אִישׁ
> צָּחוֹר אומר / ת :
כל
אחת היא ארץ בפני עצמה
> צָּחוֹר אומר / ת :
(
יש
עוד פסוקים כאלו אם אתה רוצה
)