כשאנחנו מתווכחים על נושא מסויים, יש לנו הרבה מוטיבציה ללמוד לעומק נושאים ופרשות שעשויים לעזור לנו להוכיח את דעתנו. אפשר לנצל תכונה זו כדי ללמד נושאים בתנ"ך בצורה מקורית.
א. הכנה
1. יש לבחור שאלה מעניינת שיש לה לפחות שתי תשובות אפשריות, ושאפשר למצוא הוכחות לכל תשובה מתוך התנ"ך. למשל:
שאלות שקשורות לעולם התנ"ך:
-
האם עם ישראל ראוי לרשת את הארץ (ע"פ ספר במדבר)?
-
האם התנ"ך בעד או נגד מלוכה?
-
מה משמעותה של מילה מסויימת בלשון המקרא? (דוגמאות למילים שמשמעותן אינה ברורה: דרש, נבל).
-
האם דמות תנ"כית מסויימת טובה או לא? (דוגמאות לדמויות שאפשר לשפוט אותן לחיוב או לשלילה: יונתן בן שאול, יואב בן צרויה).
שאלות שקשורות לעולם שלנו:
-
מי לדעתך מתאים יותר להנהיג את מדינת ישראל בימינו - משה או דוד (או דמויות אחרות)?
-
עם מי היית מעדיפה להתחתן - משה או דוד (או דמויות אחרות)?
-
האם היית מעדיף לגור בתקופת המדבר או בתקופתנו?
-
האם מותר או אסור לסרב פקודה?
-
האם לאדם יש שליטה על גורלו?
2. יש להכין מראש דף עם מקורות - פרקים או פסוקים שניתן להוכיח מהם כל אחת מהדעות האפשריות (למשל, עבור השאלה "האם עם ישראל ראוי לרשת את הארץ" ניתן לקחת רשימה של פרקים מספר במדבר שבהם עם ישראל מתנהג בצורה טובה/רעה; עבור השאלה "מה משמעותה של מילה מסוימת בלשון המקרא" ניתן לקחת את רשימת הפסוקים שבהם מופיעה מילה זו).
3. יש להכין פרסים - סוכריות או אמצעי אחר לספירת נקודות.
ב. ביצוע
מתחלקים לשתי קבוצות (או יותר) - כל קבוצה צריכה להוכיח תשובה אחרת מבין התשובות האפשריות.
כל קבוצה מקבלת דף מקורות והסברים, ויש לה 15 דקות להתכונן - עליה להכין טיעונים להצדקת עמדתה מתוך המקורות שבדף. לאחר שכל הקבוצות סיימו להתכונן, מתחיל ה"משפט" עצמו.
המשפט מחולק
לדיונים
:
-
בכל דיון, בוחרים
מקור אחד
(פרק או פסוק) מתוך דף המקורות.
-
כל קבוצה צריכה להוכיח את טענתה בהסתמך על מקור זה.
-
לכל קבוצה יש זמן קבוע מראש (למשל דקה וחצי).
-
הקבוצה שתביא הכי הרבה טענות
משכנעות ומבוססות
, תקבל סוכריה עבור דיון זה.
המקורות שייבחרו:
-
ניתן לסמן מראש, בדף המקורות, את המקורות החשובים יותר - ולהתחיל מהם.
-
אחר-כך, כל קבוצה בוחרת מקור אחד מהרשימה, ומקור אחד מהתנ"ך - לא דווקא מהרשימה.
-
אם יהיה תיקו ויישאר זמן, השופט בוחר מקורות נוספים על-פי שיקול דעתו.
מנצחת - הקבוצה שזכתה בהכי הרבה סוכריות (כלומר - הקבוצה שהצליחה לשכנע בהכי הרבה דיונים).
ג. דוגמאות
-
ויכוח על משמעות המילה "נבל" - העברתי אותו בשבת נח"ת בשנת ה'תשנ"ט, כפעילות רשות. היו 4 קבוצות, בכל קבוצה 3-5 משתתפים. מי שהשתתף נהנה מאד (חוץ מאחד, שטען שזה מוזר לעשות שיעור שלם על מילה אחת...)
-
ארבעה ויכוחים על נושאים בספר במדבר - העברתי אותם בשנת ה'תשס"ה, בשיעור נח"ת במחוז חיפה ובשבת הכנה לבגרות בבקיאות באולפנת קרית ארבע. השאלות המוצלחות ביותר (שעוררו הכי הרבה דיונים מעניינים) היו "האם עדיף לחיות בתקופת המדבר או בתקופתנו?". וגם "האם עם ישראל טוב או רע?". השאלות הפוליטיות ("האם כדאי למשה להתמודד בבחירות לראשות הממשלה?", "האם עדיף לבחור במשה או ביהושע?") היו, כנראה, פחות מעניינות.